De coronacrisis gaat niet aan e-commerce ondernemers voorbij, althans bij onze oosterburen. De Duitse online bestedingen lagen afgelopen maand fors lager dan in maart vorig jaar.
Het negatieve verschil bedraagt 18,1 procent, zelfden of misschien wel nooit vertoond. Hierdoor is de groei van de Duitse online bestedingen over het hele eerste kwartaal bijna verdampt, tot een plusje van anderhalf procent. Dat meldt het Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland (bevh).
Horloges, sieraden, kleding en schoenen
In bijna alle productcategorieën namen de online consumentenbestedingen af. De uitgaven aan horloges en sieraden lagen afgelopen maand bijvoorbeeld ruim de helft lager dan in dezelfde maand vorig jaar (min 52 procent), ook de bestedingen aan kleding (min 35 procent) en schoenen (min 31 procent) liepen fors terug.
'E-commerce géén winnaar'
‘E-commerce is een normaal winkelkanaal geworden’, laat bevh-voorman Gero Furchheim optekenen. ‘Daarom heeft zo'n crisis in het consumentenvertrouwen ook volledig impact op onze branche. De bewering dat e-commerce als een "winnaar" uit de corona-pandemie zou komen, is simpelweg onjuist.’
Impuls
Slechts een aantal branches zag hun online omzet nog wel groeien, leert onderstaande tabel. De online verkoop van medicijnen (plus 88 procent), levensmiddelen (plus 56 procent) en drogisterijartikelen (plus 29 procent) heeft in coronacrisistijd zelfs een flinke impuls gekregen.
Ander beeld
Exacte cijfers over de Nederlandse online bestedingen in crisistijd zijn nog niet beschikbaar. Uit berichten van onder meer Thuiswinkel.org, PostNL, bol.com en Coolblue komt een ander beeld naar voren dan de Duitse realiteit; een beeld van piekdrukte, vergelijkbaar met de eindejaarsperiode, al is er ook hier sprake van grote verschillen tussen productcategorieën.
Mijn voorgevoel zegt dat het in Nederland voornamelijk piekt door de hoge kortingen die gegeven worden. Het lijkt wel Black Friday. Kijk maar naar de "Paas" kortingen en "Mid season sale". Dit is gewoon omzet kopen.
Ik krijg toch het gevoel dat deze cijfers niet helemaal representatief zijn. Zo zijn de cijfers van Maart veel lager dan van februari, zowel in 2019 als in 2020. Het lijkt erop dat ze dus slechts een deel van de maand maart hebben genomen.
Daarbij zou het erg raar zijn dat de ebook verkoop is ingestort nu iedereen thuis zit...? En ook de hobby en vrije tijds artikelen?
Ik weet niet hoe de logistiek in Duitsland overeind blijft? Kan me voorstellen dat het verschil eerder zit aan de logistieke kant (te weinig voorraad na stilvallen China, bezorging aan huis dat op lager pitje staat, etc.) of er nog wat anders onderliggend aan de hand is (omzet verschoven naar niet BEVH leden, creatief boekhouden bij grote online spelers om subsidies op te strijken, etc.). Want op zon korte termijn over de hele linie een afname van consumentenuitgaven lijkt me erg raar nu iedereen thuis zit.
Wanneer Minister Mark Rutte oproept om thuis te blijven, sportscholen en verenigingen dicht gaan, kantoren worden gesloten en het onzeker is of iemand zijn baan nog heeft over 3 maanden dan is het vrij logisch dat er een hand op de knip wordt gehouden. Ook in Nederland. Ik ben erg benieuwd naar de cijfers. In de elektronica zal het best prima gaan momenteel, playstations, nintendo's en computer monitoreren zijn niet aan te slepen, maar als je sportartikelen verkoopt, badkleding of kantoorartikelen dan zie je de omzet hard indampen en je kosten hard omhoog gaan als webwinkelier. Kleine zelfstandigen worden zelfs uitgesloten voor de TOGS-regeling. Spijtig... Kleine webwinkeliers zullen omvallen en opgeslurpt door de grote. De grote zullen dit wel vol houden, sommigen hebben nog nooit winst gemaakt, een shake-out is wellicht precies waar ze op uit zijn..