Twinkle | Digital Commerce

‘Duitse webwinkeliers leveren massaal omzet in’

2020-04-08
26811564
  • [nieuws]
  • 1:18

De coronacrisis gaat niet aan e-commerce ondernemers voorbij, althans bij onze oosterburen. De Duitse online bestedingen lagen afgelopen maand fors lager dan in maart vorig jaar.

Het negatieve verschil bedraagt 18,1 procent, zelfden of misschien wel nooit vertoond. Hierdoor is de groei van de Duitse online bestedingen over het hele eerste kwartaal bijna verdampt, tot een plusje van anderhalf procent. Dat meldt het Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland (bevh).

Horloges, sieraden, kleding en schoenen

In bijna alle productcategorieën namen de online consumentenbestedingen af. De uitgaven aan horloges en sieraden lagen afgelopen maand bijvoorbeeld ruim de helft lager dan in dezelfde maand vorig jaar (min 52 procent), ook de bestedingen aan kleding (min 35 procent) en schoenen (min 31 procent) liepen fors terug.

'E-commerce géén winnaar'

‘E-commerce is een normaal winkelkanaal geworden’, laat bevh-voorman Gero Furchheim optekenen. ‘Daarom heeft zo'n crisis in het consumentenvertrouwen ook volledig impact op onze branche. De bewering dat e-commerce als een "winnaar" uit de corona-pandemie zou komen, is simpelweg onjuist.’

Impuls

Slechts een aantal branches zag hun online omzet nog wel groeien, leert onderstaande tabel. De online verkoop van medicijnen (plus 88 procent), levensmiddelen (plus 56 procent) en drogisterijartikelen (plus 29 procent) heeft in coronacrisistijd zelfs een flinke impuls gekregen.

Ander beeld

Exacte cijfers over de Nederlandse online bestedingen in crisistijd zijn nog niet beschikbaar. Uit berichten van onder meer Thuiswinkel.org, PostNL, bol.com en Coolblue komt een ander beeld naar voren dan de Duitse realiteit; een beeld van piekdrukte, vergelijkbaar met de eindejaarsperiode, al is er ook hier sprake van grote verschillen tussen productcategorieën.