Twinkle | Digital Commerce

Decemberpakjes duurder bij PostNL

2020-02-27
1000562
  • 1:01

Webshops die hun pakketten via PostNL verzenden, gaan dit jaar tijdens de Sinterklaas- en Kerstperiode meer betalen.

Dat blijkt uit een interview dat De Telegraaf had met PostNL-topvrouw Herna Verhagen, naar aanleiding van de publicatie van het jaarverslag van de post- en pakketdienst. Volgens Verhagen maakt PostNL in die periode meer kosten, mede door de groeiende e-commercemarkt en concurrentie onder pakketbezorgers. ‘En daarom hebben we besloten om deze piek te gaan beprijzen. Dat houdt in dat onze klanten meer moeten betalen als we in de feestmaand het pakketje voor hen bezorgen.’

Hoeveel de prijzen van de pakketbezorging in die periode zullen stijgen, is nog niet bekend. Dit wordt later bepaald. Of de pakketbezorging voor consumenten in die periode ook duurder wordt, hangt af van de webwinkel zelf, benadrukt Verhagen.

Hoger rendement

Het is de bedoeling dat de hogere prijs zorgt voor een beter renderende pakketdivisie, stelt het dagblad. Maar dit is slechts één onderdeel wat moet zorgen voor meer winstgevendheid, vervolgt Verhagen. ‘We gaan er vanuit dat we efficiënter zullen werken in de bestaande centra, want daar gaan ook weer meer pakketjes doorheen dit jaar. Bovendien verwachten we meer van digitalisering, zodat we het pakketje in één keer op het juiste adres afleveren.’