Twinkle | Digital Commerce

‘Met PostNL 20% minder lucht in onze verpakkingen’

2020-02-25
1000562
  • [branded content]
  • 3:37

Online een bestelling doen en dan bij het openen erachter komen dat het product ‘zwemt’ in een veel te grote doos. Dat kost niet alleen te veel karton en opvulmateriaal maar ook ruimte tijdens het transport. Het vervoeren van lucht is weinig duurzaam en bovendien staat het ook nog eens bovenaan het irritatielijstje van de ontvangers, de consumenten.

Tekst: BBP Media
Beeld: Zuiver Beeld

Ambities

'Als PostNL hebben we hoge ambities voor duurzaamheid,' vertelt Vivienne van Rees Vellinga, programmamanager duurzaamheid bij de divisie Pakketten en Logistiek van PostNL. 'Wij nemen onze verantwoordelijkheid om hier actief stappen in te zetten. Het is onze license to operate. In 2030 willen we in de hele Benelux emissievrij bezorgen in de "last mile". We verduurzamen ons wagenpark door over te gaan op alternatief transport, zoals het inzetten van fietsen of zero-emissievoertuigen.'
De sorteercentra van PostNL Pakketten voldoen aan de hoogste duurzaamheidsstandaard, we wekken met zonnecellen op de daken ruim 46% van de energie op die we nodig hebben voor onszelf en verder maken we gebruik van groene stroom. Daarnaast richten we ons samen met onze klanten op verdere verduurzaming.

'We zijn over verpakkingen in gesprek gegaan met onze klanten. De hele grote webshops hebben verpakkingsmachines die dozen op maat vouwen en snijden. Dat kan niet iedere webshop zich veroorloven. Daarom zijn we blij met klanten als Megekko waar onze verpakkingsexpert en trekker van dit project, Henk Knulst, letterlijk mee de vloer op is gegaan om mee te kijken in de praktijk. Dat heeft geresulteerd in een aantal verbeteringen bij Megekko.'

Efficiënter verpakken

Nicky Vissenberg is logistiek manager van Megekko, de webshop ‘voor echte mannen die geen handleiding of helpdesk nodig hebben’ met een assortiment van zo’n 250.000 artikelen, vooral in computertechnologie. 'Wij leveren snel en goed, aan klanten die weten wat ze willen.'

Megekko werkt samen met PostNL voor de verzending en kopen daar ook de verpakkingen in. 'Wij kijken voortdurend naar mogelijkheden om onszelf te verbeteren en werken daarbij graag samen met onze externe partners om te profiteren van hun ervaring en expertise. Zo zijn we met PostNL om tafel gaan zitten om te kijken hoe we efficiënter kunnen inpakken en versturen. Directe aanleiding voor ons was een onderzoek van Thuiswinkel.org waaruit bleek dat er gemiddeld 55% lucht zit tussen de fabrieksverpakking van producten en de verzenddoos. Minder lucht betekent minder verpakkings- en opvulmateriaal en efficiënter gebruik van de rolcontainers en bestelbusjes van PostNL. Dat is winst voor ons, voor PostNL en voor het milieu.'

Tetris met pakketten

Vissenberg: 'Eén van de zaken die opvielen was dat de pakketjes vrij willekeurig in de rolcontainers terecht kwamen waardoor er veel lucht tussen zat. Samen met PostNL hebben we gezocht naar standaard maten dozen die elkaar beter aanvullen – net als bij papiermaten met A5, A4 en A3. Van PostNL kregen we een heel assortiment verschillende dozen om mee te experimenteren. Nu gebruiken we beter passende verpakkingen die vaak kleiner zijn en dat scheelt 20% in opvulmateriaal, toch wekelijks een besparing van 2.500 meter aan luchtzakjes. En er passen meer pakjes in een rolcontainer of vrachtwagen, een hele directe besparing voor Megekko. We blijven natuurlijk techneuten en maken er echt een sport van om de rolcontainers zo optimaal mogelijk te benutten.'

Herbruikbare verpakkingen?

Van Rees Vellinga: 'Behalve het terugbrengen van lucht in verpakkingen, rolcontainers en bestelwagens kijken we als PostNL ook naar andere oplossingen om de e-commerce keten verder te verduurzamen. Herbruikbare verpakkingen is daar een goed voorbeeld van. Nu worden de verzenddozen vaak maar een keer gebruikt en zit er voor de ontvanger niet veel anders op dan deze verpakking in de papierbak te stoppen. Hoe mooi zou het zijn als je deze verpakking zou kunnen hergebruiken? Dat vraagt om een nieuw, innovatief proces – misschien met inleverpunten, standaarddozen of tassen die makkelijk op te vouwen en op te halen zijn. Absoluut iets van de langere termijn, maar wel met een enorme potentiële duurzaamheidswinst. We kijken naar wat de mogelijkheden zijn op dit gebied.'

Minder retour

Ook Vissenberg ziet mogelijkheden voor verdere verbeteringen. 'Er is nog steeds veel winst te behalen op het verminderen van het aantal retouren. Zelf doen we al veel om te voorkomen dat de klant niet tevreden is met een bestelling. Op de website staat zo veel mogelijk informatie over het product, met duidelijke foto’s en levertijd zodat de verwachting van de klant klopt met de werkelijkheid. En we hebben de retourtermijn opgehoogd van 14 naar 30 dagen, dat scheelt de helft in retouren. Maar het is belangrijk dat ook consumenten zich realiseren welke rol zij spelen in duurzaamheid en het terugbrengen van CO2.'

Meer weten over duurzame logistieke oplossingen?

Meer weten over verpakkingen?


Gerelateerde artikelen: