Twinkle | Digital Commerce

Vinted: '50 procent van de artikelen wordt binnen 24 uur verkocht’

2020-02-06
1000562
  • [interview]
  • 3:58

Eind augustus diende zich een nieuwe speler aan in het Nederlandse e-commerce landschap: Vinted. Het betreft een platform waarop consumenten kleding kunnen verkopen en kopen. Aan het hoofd van deze Litouwse onderneming staat de Nederlander Thomas Plantenga. ‘Komend jaar ga je nog veel meer horen van Vinted.’

Hoewel relatief onbekend in Nederland, heeft Vinted een indrukwekkend track record. Het is actief in twaalf landen in Europa, heeft maar liefst 10 miljoen gebruikers in Frankrijk en heeft een waarde van meer dan één miljard euro. Daarmee is het de eerste Litouwse unicorn. Dat is knap te noemen, maar hoe denkt het bedrijf in Nederland succesvol te worden? Een land waar het met partijen als Marktplaats.nl en United Wardrobe immers al gezellig druk is in de online c2c-markt voor fashion. Plantenga: ‘Wij bieden een heel ander model aan dan deze spelers. Doordat wij de fees laag kunnen houden en inzetten op laaggeprijsde producten, kunnen we grote volumes draaien. In Nederland bestond die combinatie nog niet. Wij hebben nu ongeveer 180 tot 200 miljoen producten online staan. En 50 procent van de artikelen wordt binnen 24 uur verkocht. Dus het is een heel levendige marktplaats. En we staan echt versteld van hoeveel Nederlanders er van ons platform gebruikmaken.’ Hoeveel dat er precies zijn kan Plantenga niet aangeven. De aantallen nemen dusdanig toe dat voorspellingen al snel achterhaald zijn. ‘Het gaat gewoon zo rap dat ik dat echt niet durf te zeggen. Maar het gaat beslist om honderdduizenden.’ In heel Europa heeft Vinted 25 miljoen gebruikers. Frankrijk is de grootste markt met de eerder genoemde 10 miljoen. Bij onze zuiderburen heeft het bedrijf 800.000 gebruikers, wat voor een relatief klein e-commerce land als België een enorm aantal is.

Budgetten opschroeven

Vinted investeert veel in marketing. Dat geldt als belangrijke troef; het is dan ook één van de redenen waarom het zo’n indrukwekkende groei kan laten zien. De organisatie heeft de afgelopen maanden al veel geld gestoken in het genereren van naamsbekendheid in Nederland, maar volgens Plantenga worden de marketingbudgetten hier dit jaar nog flink opgeschroefd. En ook dat is een belangrijke pijler van Vinted: focus houden op één land tegelijkertijd. Plantenga: ‘Onze grote markten zijn Duitsland, Frankrijk, Spanje, België en nu zetten we in op Nederland. Omdat we een jong bedrijf zijn moeten we ontdekken wat werkt. Daar nemen we de tijd voor. Die focus heeft ervoor gezorgd dat we in elk land waar we zijn gelanceerd binnen een jaar break-even zijn. Winst maken we nog niet.’

Dat Vinted nu Europa verovert, is niet vanzelfsprekend. In 2016, net voor Plantenga’s aanstelling, ging het niet zo goed met de Litouwse onderneming. Het concept sloeg niet aan en de vooruitzichten waren slecht. Hoe heeft Plantenga het tij weten te keren? ‘Ik heb drie belangrijke wijzigingen doorgevoerd. De eerste is het businessmodel. We zijn van één naar drie omzetstromen gegaan, namelijk het kopen en verkopen van kleding en advertenties. Daarnaast is het bedrijf organisatorisch anders in elkaar gezet. De kantoren zijn praktischer ingericht en we hebben het aantal personeelsleden verminderd en gecentraliseerd. De laatste verandering betreft een andere marketingstrategie: we zijn van een digital only- naar een 360 graden-strategie gegaan. En dat ging allemaal heel snel, in twaalf maanden hebben we alles omgedraaid.’

Wat ook opvalt aan Vinted is het internationale karakter van het platform. Zo kunnen Nederlanders kleding kopen van Spanjaarden, Fransen van Belgen, enzovoort. Volgens Plantenga kan dat prima en is er weinig sprake van culturele verschillen op het platform: ‘Dat komt doordat kleding toch vrij universeel is. Bij ons worden klanten overtuigd door de snelheid en scherpe prijs.’ Maar kunnen Nederlandse consumenten bijvoorbeeld straks ook van Amerikanen kleding kopen? Vinted is namelijk alleen in Europa actief. ‘We zien Vinted als wereldwijd merk, maar we willen eerst naar meer landen in Europa uitbreiden. Ik sluit een uitbreiding naar een ander continent niet uit, alleen dat bekijken we echt per jaar.’

Wel of niet fysiek?

Marketing is dus een belangrijke troef voor Vinted, maar het bedrijf laat bijvoorbeeld influencers links liggen. Ook op social media zul je – in tegenstelling tot veel andere fashionplatforms – niet veel tegenkomen van Vinted. Plantenga laat weten wel van plan te zijn om hier meer mee te doen. ‘We hebben socialmediakanalen, maar zetten er nog niet veel op in. Dat is ook niet nodig. We willen gewoon eerst rustig kijken voordat we geld eraan spenderen en we willen eerst de kennis hebben van wat werkt.’ Wat in ieder geval niet gaat werken voor Vinted zijn stenen winkels, stelt de ceo. ‘We blijven bezig met waar we goed in zijn. Van fysiek hebben we geen kaas gegeten. Online presence is voor ons belangrijker.’

Over Vinted
Vinted werd in 2008 door de Litouwse ondernemers Milda Mitkute en Justas Janauskas opgericht als platform voor vrouwen om kleding te ruilen. In 2012 werd de app van het bedrijf gelanceerd. Onder leiding van Plantenga, die sinds 2016 aan het roer staat, is Vinted dermate gegroeid dat er tegenwoordig zo’n driehonderd mensen werken. De Litouwse onderneming heeft kantoren in Berlijn, Praag, Warschau en Vilnius. Vanuit die kantoren worden twaalf markten bediend. In Duitsland is het bedrijf bekend als Kleiderkreisel.