Twinkle | Digital Commerce

Wat winnen consumenten met Amazon.nl?

2020-01-20
1000562
  • [nieuws]
  • 1:58

Het mag duidelijk zijn: na jarenlange speculaties kondigde Amazon deze week aan dit jaar écht in te zetten op het Nederlandse domein Amazon.nl. Zo’n zes jaar kunnen Nederlandse consumenten al terecht in de Duitse webshop. Staat de consument straks voor een moeilijke keuze?

Want ook na het offensief in ons land zijn Nederlandse aanbieders van harte welkom om hun aanbod op het Duitse platform aan te bieden. En Nederlandse klanten kunnen daar dan ook nog op de ‘ouderwetse’ manier shoppen. ‘Iedereen is natuurlijk vrij om dat voor zichzelf te bepalen’, stelt Veronika von Bredow, de woordvoerder van Amazon Benelux, in gesprek met Twinkle. ‘Het Nederlandse aanbod op Amazon.de zal gewoon blijven bestaan. En hoe groot dat aanbod is, dat ligt aan de sellers, zij bepalen namelijk op welke markten zij zich willen richten en welke producten ze willen verkopen. En dat geldt ook voor de klant. Wij willen overal een optie zijn.’ De vraag is wel hoe lang Amazon het vertaalde Nederlandse aanbod nog blijft aanbieden op het Duitse platform. Zeker als de uitbreiding van Amazon.nl dadelijk een succes blijkt.

Op dit moment is nog weinig bekend over hoe het volwaardige Amazon.nl eruit gaat zien. En onder welke voorwaarden consumenten op dat platform kunnen shoppen. De verwachting is wel dat Amazon niet meteen tientallen productcategorieën tegelijk zal toevoegen, maar dit stap voor stap zal aanpakken. De vraag is dus wat de klant er straks mee wint om voor Amazon.nl te kiezen in plaats van Amazon.de. Voor de verkopers is dat wat duidelijker, stelt ook Von Bredow. Zij verwacht dat het verkopen op Amazon.nl een positief effect zal hebben op het verkeer, omdat naar verwachting veel consumenten voor dat platform zullen kiezen. ‘Voor de rest hebben Nederlandse sellers voortaan de mogelijkheid om op het sellerplatform voor zes platforms te kiezen. Eerst waren dat er vijf. ‘

Voordeeltjes

Uiteindelijk zal de tijd het leren welke worsten de Nederlandse consument wordt voorgehouden om voor Amazon.nl te kiezen. Het Prime-lidmaatschap is al langer beschikbaar voor Nederlanders, en vertrouwde betaalmethodes als iDeal biedt Amazon.de ook al aan, dus die troeven heeft Amazon al verspeeld. Mogelijk dat consumenten sneller hun producten via Amazon.nl kunnen laten bezorgen en het eenvoudiger wordt om te retourneren. Maar dat is, net als veel berichtgeving in dit stadium, in het duister tasten. Amazon houdt daarover, in ieder geval voorlopig, de kaken stevig op elkaar.