Twinkle | Digital Commerce

H&M start marketplace-verkoop in Europa

2020-02-14
1024575
  • 1:54

H&M gebruikt de eigen start-up Afound om ervaring op te doen als marktplaatsverkoper. ‘Afound wordt H&M's pilot-marketplace in Europa.’

Dat vertelde Kimmo Jukuri van Afound althans op de Webwinkel Vakdagen. H&M, de nummer 10 van de Twinkle100, deed al ervaring op met platformverkoop op Alibaba’s Tmall in China en sinds een klein half jaar op het Indiase Myntra.

In Europa verkocht H&M tot voor kort alleen via eigen winkels en webwinkels van zijn verschillende formules. Afound is de eerste uitzondering.

Deals, design en duurzaamheid

Afound is een off-price fashion marketplace, aldus de Zweed. ‘Onderzoek leert dat 70 procent van de online modewinkelmandjes op de een of andere manier promotiegedreven is, door afprijzingen, gratis verzending of bijvoorbeeld kortingscodes. Daar spelen wij op in. We combineren great deals met design en duurzaamheid, omdat we alleen bestaande voorraden verkopen. Ongebruikte artikelen, maar ook tweedehands en vintage. Er komt 0 procent nieuw materiaal aan te pas.’

Van vendor naar seller

Inmiddels zijn meer dan zeshonderd merken te koop op Afound, van mainstream labels tot Gucci en Dior. Ook alle merken van de H&M Group zijn er te koop. Nu werkt Afound op vendor-basis met die laatste samen, vertelde Jukuri, maar binnenkort stappen ze over op het seller-model dat alle andere partners ook gebruiken. 'We hopen dat H&M de ervaring met Afound kan gebruiken in toekomstige platformbeslissingen.'

'Allemaal heel erg nieuw voor H&M'

Afound opereert letterlijk en figuurlijk los van H&M, zo heeft het bijvoorbeeld een eigen onderkomen. Jukuri: ‘Het is cruciaal gebleken om agile op eigen benen te kunnen groeien. Een marketplace is heel erg nieuw voor H&M. Neem alleen al dat er honderden merken op te koop zijn, die niet van H&M zelf zijn. Maar de voordelen zijn evident: meer aanbod, minder voorraadrisico, niet voor niets zijn Galeries Lafayette, Harvey Nichols en El Corte Inglés ook op deze manier gaan werken.

Zo’n platform is ook een soort lab, waarin je nieuwe categorieën kunt testen.

‘Voor onze groep geldt als bijkomend voordeel dat we kunnen leren van een ander type klanten, mensen die andere merken kopen. Om die reden zou Ikea er ook mee willen beginnen.’

Afound in Nederland

Nederland is het eerste land waarin Afound na Zweden actief werd, in oktober. Over vier weken openen hier de deuren van de eerste fysieke winkel in Hoog Catharijne.

Lees ook: H&M: minder winkels met meer service voor webshoppers (4 oktober 2020)