Pakketbezorgers van vervoerder DHL hoeven straks geen pakketten zwaarder dan 23 kilo te tillen. Dat is onderdeel van een nieuwe cao die de bezorgdienst heeft afgesloten met CNV Vakmensen.
Vanaf het nieuwe jaar worden de zware pakketten niet meer door DHL Parcel E-commerce geaccepteerd. Volgens Tjitze van Rijssel van CNV kwam het namelijk steeds vaker voor dat de pakketbezorgers in hun eentje zware pakketten moesten tillen. ‘Ik hoor verhalen over zakken dierenvoer van dertig kilo. Dat is niet de bedoeling.’ Volgens Van Rijssel wordt deze grens door CNV Vakmensen opgenomen in de arbocatalogus voor de sector transport en logistiek. ‘Dan geldt dat gelijk voor alle koeriers.’
Meer loon
Het zorgen dat de pakketbezorgers niet meer te zwaar hoeven te tillen is één onderdeel van de cao. Ook is afgesproken dat de pakketbezorgers meer gaan verdienen. De komende drie jaar gaan de pakketbezorgers er volgens de vakbond ruim 16 procent op vooruit. Een eerste loonsverhoging van 7,7 procent gaat per 1 januari 2020 in. Bezorgers verdienen dan 11,50 euro per uur. Per 2021 is dit 12,00 euro en een jaar later 12,50 euro.
De cao heeft een looptijd van drie jaar.
Nou zeg maar gerust dat de pakketten ver boven de 30 kilo zijn,ik werk nl.bij DHL en de werkomstandigheden zijn ook schandalig,dat dit nog kan en mag anno 1919.
Sorry te snel 2019
PostNL brengt boven de 30 kg een pallet tarief in rekening. Dat kan DHL het beste ook doen. Dan zitten er geen te zware pakketten meer tussen.
Er kan eigenlijk beter naar de verhouding tussen het gewicht en de afmetingen gekeken worden, maar dat zal te lastig zijn. Een doos A3 papier van ongeveer 25 kg is makkelijker te tillen dan een grote doos van 23 kg.
Meer dan 23 kilo is te zwaar ? Watjes zijn het.
GR, Nico
Dat ze eerst de kleintjes maar eens afleveren terwijl je thuis bent duwen ze een briefje in je bus dat je niet thuis bent .
Dat snap ik, daar kunnen ze niet mee gooien. Vandaag weer een mooi exemplaar aangehad van DHL, doos gescheurd helemaal nat en al geopend.. Echt super weer jongen.
Als bezorgers hebben we geen zeggenschap over waar we onze pakketten moeten laden. Wanneer je als bezorger 130 pakketten moet in scannen buiten wanneer het giet van de regen en er geen plek is om 13 bezorgers binnen te kunnen laten laden zodat ze allemaal op tijd kunnen vertrekken, dan komt het helaas voor dat pakketten verregend raken. Vaak krijgen bezorgers de pakketten zo vanuit de sorteercentra's die dan volledig in elkaar gedeukt zijn, of verzenders die de verpakking niet voldoende dichtplakken waardoor deze tijdens sorteren en transport kunnen beschadigen/open raken. De bezorger moet dan met zo'n ingedeukt pakket naar de klant. Niet alle bezorgers vinden het leuk om aan te komen met een volledig ingedeukt/beschadigd pakket, maar omdat je pakket beschadigd aankomt wil dat dus niet zeggen dat dit komt door de persoon die jouw pakket tot aan de deur komt bezorgen. En zonder droge plek om bussen in te laden wanneer het regent zal het helaas blijven voorkomen dat pakketten verregend zijn voordat ze de klant bereikt hebben. Wij zouden dat ook liever anders zien, maar helaas is dat niet aan de bezorgers. Er wordt genoeg over geklaagd, maar helaas wordt er geen oplossing gezocht.......en ja dan hebben de bezorgers het weer gedaan :D
Salarisverhoging voor DHL ????????? Laat ze eerst hun werk naar behoren uitvoeren en praat dan pas over een salarisverhoging. De klachten over DHL rijzen de pan uit. Wil je zeker zijn dat je pakket niet aan komt of naar de klote is, stuur het op met DHL.
En dan nog iets..... de werkomstandigheden kunnen dan wel schandalig zijn.... het personeel dat de pakketten vervoert is nog schandaliger. De een zit te schijten achter een kliko, de ander smijt de pakketten in je voortuin, men liegt continue dat je niet thuis venten ga zo maar door. Van mij mag DHL zijn biezen pakken en vooral nooit meer terug komen.
Pakketten wogen nooit meer dan 30 kilo, maar het maakt inderdaad verschil of dit een doos papier of een meubel is. Je bent inderdaad een watje als je geen 30 kilo kunt tillen, maar wel 23 kilo. Als het echter 25 keer per dag gebeurt, praat je wel anders. En voor de klagers: Mensen bestellen maar, en verzuimen dan thuis te zijn. Dan werk jezelf in de hand dat pakjes maar gedumpt worden. Lekker makkelijk oordelen als je zelf een mooi kantoorbaantje hebt á 2000 euro per maand, terwijl een bezorger voor 900 euro wel binnen de tijd zijn pakjes moet bezorgen. Die goedkope bezorgtarieven werken in de hand dat allochtone medewerkers worden ingehuurd die onze taal niet spreken maar wel keihard werken. Dan valt DHL nog mee. Kijk eens naar Post.nl. Die hangen pakjes met een elastiekje buiten aan de brievenbus. Eindelijk betere voorwaarden voor bezorgers, en daarmee ook kwaliteit naar de klant.
Groet, een bezorger.
Maria je zoals jij je mening geeft over bezorgers klinkt alsof jij iemand bent die geen flauw benul heeft van wat het werk van koerier precies inhoud.lijkt erop als of je iemand bent die nog nooit een slag werk in haar leven heeft gedaan
Wauw best veel negatieve reacties. Persoonlijk altijd juist goede ervaring met DHL gehad, pakketten in onze wijk worden goed geleverd en leuke spontane bezorgster al jaren. Als ik deze dame af en toe zie tillen, snap ik het wel van die 23 kg. Ik denk dat er best rotte appels tussen kunnen zitten maar ik zie thuis en op kantoor ook genoeg goede bezorgers van DHL voorbij komen. Werk overigens niet voor DHL maar wil dit wel even kwijt want onze bezorgster doet het echt goed (Alphen aan den Rijn)
Het is nu september 2020............wij hebben nog altijd dagelijks pakketten van zelfs boven de 30 kilo (31,350 kg voer, Zooplus), en dat gaat soms niet over 1 pakket per keer, dat zijn er soms wel 4 of 5, ik heb geen idee wie dit moet controleren maar bij ons depot zijn we nog steeds verplicht om deze gewichten te leveren en te tillen (gelukkig zijn er veel klanten die helpen bij het tillen, maar helaas is dit niet bij elke klant mogelijk), Voordat het pakket van 30 kilo bij de klant afgeleverd wordt, als deze al thuis is wanneer je met een pakket van 30 kilo aan de deur staat, want ja helaas is dat ook vaak niet het geval, moet je deze al een aantal keren tillen voordat je deze uiteindelijk naar de woning van de klant tilt. En als ze niet thuis zijn moet je het pakket dus nogmaals een aantal keren tillen en dit nogmaals herhalen de volgende dag om ze of alsnog bij de klant te leveren of ze af te leveren op een Service Punt. Nee de werkomstandigheden bij DHL zijn zeker niet ergonomisch verantwoord. Maar de meeste bezorgers doen het werk omdat ze het leuk vinden, niet omdat het goed betaald wordt. En als je het werk voor een kortere tijd doet en voor een paar uur per week is het prima te doen, maar als full time werk vergissen mensen zich echt hoeveel het werk fysiek van de bezorger vraagt. Financieel gezien werken veel bezorgers tegen de klok. Je krijgt zoveel tijd tussen elke stop (afhankelijk van de afstand tussen de twee adressen), dit is de tijd die je betaald krijgt, heb je meer tijd nodig, omdat mensen niet thuis zijn en je de buren moet afgaan om te zoeken naar iemand die wel thuis is en het pakket in ontvangst wil nemen, of moet je langere tijd wachten omdat mensen om welke reden dan ook langer erover doen om aan de deur te komen, en kom je buiten de tijd te werken die gegeven is door DHL, dan werk je in je eigen tijd en krijg je deze niet betaald. Er zijn genoeg dagen dat ik langer nodig heb dan de tijd die DHL geeft, wanneer je tussen een ochtend en een middag tijd venster tijd hebt zitten (zeg 30 min) dan mag je dus niet voor 2 uur bezorgen en moet je 30 min in je eigen tijd ergens aan de kant van de weg of als je in de buurt van je huis bent, thuis, die tijd wachten, maar je krijgt deze niet betaald. Er zijn dagen dat ik van 10.00 tot 21:00 aan het werk ben, zonder pauze (tenminste niet gekregen van DHL, hooguit wanneer je tussentijd hebt en je binnen je tijd rijdt dan kan je die 30 min als 'pauze' zien, maar je hebt als bezorger niet altijd tussentijd. Wanneer je 140/160 pakketten tussen 11 en 18.00 hebt zit er geen 'pauzetijd' in je rit. Wanneer je dan die dag ook nog een avond rit hebt en je om 17.00 terug komt van je dagrit, dan kan je meteen je auto herladen om te zorgen dat je om 17.30/18.00 weer op je eerste adres kan staan.....je krijgt 'inscan tijd per pakje', maar deze tijd dekt zeker niet de tijd die je nodig hebt voor pakketten van 20/30 kilo te moeten tillen en je krijgt voor zulke pakketten dan ook niet meer tijd, terwijl deze vaak wel meer tijd kosten om ze bij de klant te krijgen (het tillen, of te tijd die nodig is om een kar te pakken en het pakket op te laden, tijd die DHL niet betaald).