Twinkle | Digital Commerce

Kleertjes.com wil one-stop-shop voor ouders worden

2019-11-22
1270714
  • 2:12

Kleertjes.com heeft een partnerplatform gelanceerd onder de naam kleertjes & co. Partners betalen een vast maandbedrag en commissie over hun verkopen.

‘Een selecte groep verkopers kan via een marktplaatsconstructie hun kindgerichte assortiment aanbieden’, verklaart de nummer 56 van de Twinkle100. ‘Hierdoor wordt kleertjes.com - de grootste kindermodewebsite van de Benelux - hét online kinderwarenhuis waar ouders alles onder één dak kunnen vinden.’

Selectie aan de poort

Kleertjes & co is afgelopen augustus in stilte gelanceerd, waarna de eerste partners zich hebben gemeld. Het is geen open platform zoals bol.com, dat ook kinderkleding verkoopt, maar er wordt à la Zalando geselecteerd aan de poort: ‘Na goedkeuring van kleertjes.com kan je jouw producten gaan verkopen via ons partner platform. Je bepaalt zelf tegen welke prijs je jouw product aanbiedt en deze én andere verkoopinformatie upload je vervolgens naar kleertjes.com. ‘

Om op kleertjes.com te verkopen moeten partners gratis retouren bieden tot minimaal dertig dagen na aankoop en tenminste zes maanden garantie. Meer voorwaarden, onder andere over annuleringen en klantenservice, staan in een infokit.

Voor de aansluiting betalen externe kledingverkopers een vast bedrag per maand van € 39,95 plus 15 procent van hun totale verkoopbedrag (inclusief btw en verzendkosten) op kleertjes.com.

Een op drie aankopen op marktplaatsen

Met de ‘marktplaatsconstructie’, die draait op software van Mirakl, speelt kleertjes.com naar eigen zeggen in op de toenemende online bestedingen in het algemeen en het aandeel van marktplaatsen daarbinnen. Volgens de pure player wordt inmiddels één op de drie online aankopen op een marketplace gedaan.’

Speelgoed

Tot op heden zorgden de externe partners voor uitbreiding van het kinderkleding en -schoenenassortiment van kleertjes.com. Nu komt daar speelgoed bij, tegen een overigens ander commissiemodel. Daarmee betreedt het bedrijf uit Doetinchem (1,1 miljoen bezoekers per maand naar eigen zeggen) een geheel nieuwe categorie, waarin het online omzetaandeel de afgelopen jaren ontzettend hard is gegroeid.

Op dit moment wordt het complete speelgoedassortiment op kleertjes.com gevuld door partners. Dat zegt Ruben de Blok, die het partnerplatform aanstuurt, tegen Twinkle. Volgens hem ligt het 'in de lijn der verwachting' dat er nog categorieën aan kleertjes.com worden toegevoegd, 'zodat ouders voor al hun baby- en kinderproducten bij ons terecht kunnen'. Anders dan bij bijvoorbeeld Zalando kunnen meerdere partners hetzelfde artikel (EAN) aanbieden op het platform.

The joy of growing together

‘Samen met andere mooie bedrijven willen we samen werken aan onze missie ‘the joy of growing together’, stelt kleertjes.com. ‘Door onze krachten te bundelen en ons assortiment uit te breiden willen wij drukbezette moeders ontzorgen. Zo kunnen zij voor al hun baby- en kinderproducten bij kleertjes.com terecht. Van kleding en schoenen tot pampers en speelgoed. Gemakkelijk en snel in huis, zodat er meer tijd kan worden besteed aan wat écht belangrijk is; quality time met de kinderen.’

Lees ook: Twinkle Marketplaces Whitepaper gepubliceerd (13 november)