Twinkle | Digital Commerce

‘Chinese retail veel verder dankzij leapfrogs’

2019-10-29
1000562
  • 2:20

Dat er grote verschillen zijn tussen Aziatische en bijvoorbeeld Europese consumenten dat mag duidelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan de gekte rondom Singles Day. Toch is dat niet de enige reden dat de Chinese retail zo enorm voorop loopt ten opzichte van andere markten.

De Chinese retail pakt het gewoonweg heel anders aan dan Westerse markten, betoogde business developer John Lin van bol.com vandaag tijdens het Twinkle Marketplaces Event in Utrecht. Volgens Lin werken overheid en bedrijven in China veel beter samen dan hier, durven ze te investeren en nog belangrijker: ze doen dat ook. ‘Je ziet bijvoorbeeld dat Amazon in Amerika veel aan het testen is met bezorging via drones. Maar in China is dat al lang van de grond. Daar is JD.com er heel succesvol mee. Omdat ze met verschillende instanties goed hebben onderzocht waar precies die dronebezorgingen het meest nodig zijn.’

Dat flink doorpakken is niet alleen kenmerkend voor de Chinese retail. Ook in bijvoorbeeld het openbaar vervoer laat China zien hoe het moet. Lin: ‘De kwaliteit van het Chinese treinstelsel was tien jaar geleden heel laag. In plaats van lang te wachten met vernieuwen hebben ze daar nu, door te investeren, het grootste moderne hogesnelheidsnetwerk ter wereld gebouwd.’

Ook is de Chinese consument anders opgevoed dan Westerse klanten. Hier kregen consumenten eerst te maken met vaste telefonie, toen de vaste computer en vervolgens werd dat steeds mobieler tot uiteindelijk de smartphones zoals we die nu kennen. ‘Maar in China zijn ze van de vaste telefoon in één stap naar de smartphone gegaan’, stelt Lin. ‘Dus in China passen ze zogeheten leapfrogs vaker toe. Ze slaan die stappen gewoon over.’ Het gevolg daarvan is dat de Chinese consument niet is opgevoed met webshops op de desktop. Bijna alles gaan daar met de smartphone. Lin: ‘Webshops gebruiken de desktop alleen om hun winkel te showen. Kopen gaat vooral via de apps.’

Applicaties

En ook op dat laatste vlak zijn ze in China een stuk verder, vervolgt Lin. Zo is het in Nederland bijvoorbeeld gebruikelijk als smartphonegebruiker om meerdere tabbladen vol apps te hebben. Voor alles is namelijk wel een app. ‘In China is dat niet zo. Daar heb je eigenlijk maar twee applicaties. Waarop alles te vinden is. Dat heeft deels te maken met de retailers die veel meer met elkaar samenwerken waardoor je verschillende diensten kunt samenvoegen in één app. Zo kun je bijvoorbeeld via WeChat extreem veel doen, zonder dat je de app hoeft te verlaten.’

Uiteraard kijkt bol.com ook met veel interesse naar de ontwikkelingen in China. Toch denkt Lin dat niet alles wat daar werkt, hier eenvoudig kan worden toegepast. ‘Daarvoor zit er een te groot verschil in consumeren. In China is het bijvoorbeeld heel gebruikelijk om kleine alledaagse dingen online te bestellen. Artikelen die minder dan een euro kosten. Westerse consumenten kijken toch wat meer de kat uit de boom.’