Twinkle | Digital Commerce

Thuisbezorgd wil verdienmodel aanpassen

2019-07-18
1000562
  • [nieuws]
  • 0:54

Thuisbezorgd gaat restaurants tegen elkaar laten opbieden om hoger in de ranking te komen. De restauranteigenaren kunnen vijftig cent tot negen euro per order betalen, afhankelijk van het aantal plaatsen dat ze willen stijgen.

Dat schrijft RTLZ. De maaltijdbezorgdienst test met een live auction-model, waarop restaurants dus zichzelf naar een hogere positie kunnen bieden. Eerder konden de ondernemers ook al een positie in de zoekresultaten kopen, voor een vast advertentiebedrag. Maar volgens Thuisbezorgd was er behoefte aan een flexibeler systeem. Manager investor relations Joris Wilton laat tegen de nieuwssite weten dat het voor nu om een test gaat, maar dat de ervaringen dermate positief zijn, dat dit waarschijnlijk definitief wordt doorgevoerd.

Kritiek

De ondernemers zelf zijn volgens RTLZ kritisch. Een anonieme ondernemer noemt het systeem ‘niet transparant’. Hij spreekt ook over machtsmisbruik van Thuisbezorgd. De kosten die restaurants kwijt zijn aan het nieuwe bid-model, komen bovenop de huidige commissie die ze aan het bedrijf moeten betalen.