Twinkle | Digital Commerce

Patrick Kerssemakers: ‘Fysieke shops niet sustainable voor webwinkels’

2019-07-19
1000562
  • 1:29

Steeds meer webshops vinden hun weg naar de fysieke winkelstraat. Het is echter maar de vraag of dit lang stand blijft houden.

Dat vraagt Patrick Kerssemakers, oprichter van woonwebwinkel fonQ, zich hardop af in gesprek met online videokanaal 7 Ditches TV. Volgens Kerssemakers is het openen van winkels als webshop vooral aantrekkelijk voor leveranciers. ‘Als je winkels gaat openen als webwinkel dan krijg je allemaal leveranciers mee. Die vinden dat heel prettig omdat zij zelf juist uit het straatbeeld verdwijnen.’ Toch denkt hij dat die fysieke winkels niet lang stand zullen houden. ‘Uiteindelijk gaat de huur omhoog of dan wordt het personeel duurder. En dan gaan die winkels ook weer offline. Ik denk niet dat het een sustainable model is om winkels te openen als webwinkel.’

Opvallend is dat fonQ, toen Kerssemakers nog aan boord zat, ook plannen had om winkels te openen. Dat kwam er uiteindelijk niet van, omdat er ´in de dynamiek van een groot bedrijf nog wel eens wat wil wijzigen.´

Ook heeft Kerssemakers zijn twijfels of veel webwinkels het, al dan niet met fysieke winkels, gaan redden. Volgens hem trekken de grote webwinkels de gehele keten naar zich toe en kunnen kleine webwinkels het daar niet van winnen ´een race to the bottom´. Toch kunnen webshops nog wel succesvol zijn, maar alleen als je verkoopt wat een ander niet doet, vervolgt hij.

De fonQ-oprichter, die zich na zijn vertrek in 2017 onder meer bezighoudt met investeren, verwijst daarbij ook naar eerdere uitspraken van Pieter Zwart van Coolblue, die e-commerce eerder het ‘domste businessmodel ter wereld’ noemde. ‘Het is inderdaad een dom model´, stelt Kerssemakers. ´Je bent producent van een product, en dat wordt via groothandels aangeboden aan een webwinkel en vervolgens brengt die het naar de consument. Daar zitten veel schakels tussen en dat is dus gek.´