Twinkle | Digital Commerce

‘Amazon levert nergens sneller dan in Nederland’

2019-07-22
44162484
  • 3:07

Nederlandse webshoppers kunnen nu ruim een miljoen producten tot middernacht bestellen op Amazon.de, voor levering op de volgende dag.

Dat zei Alex Ootes (foto), verantwoordelijk voor de Europese expansie van de e-commerce gigant, vandaag tegen Twinkle. In Amsterdam organiseerde Amazon een persbijeenkomst, die grotendeels in het teken stond van Prime Day (zie kader).

Het terugkerende antwoord op de meest gestelde vraag was dat Amazon al in Nederland is, zoals Ootes begin vorig jaar ook al duidelijk maakte aan Twinkle. Behalve deze Nederlander in Amerikaanse dienst presenteerden vandaag ook landgenoot Roeland Donker en de Amerikaan Louis Santini, respectievelijk senior manager Benelux en directeur voor Amazon Prime in Europa.

Amazon in Nederland

De schreden van Amazon op de onze markt zijn genoegzaam bekend. Sinds de zomer van 2016 kunnen Nederlanders volop in de eigen taal shoppen op Amazon.de en de Amazon-app. Ook kunnen ze betalen met iDeal en een Prime-abonnement afsluiten. Inmiddels zijn er zeventienduizend Nederlandse bedrijven die zaken doen met Amazon, werd vandaag bekend, waarvan de meeste als third party seller actief zijn (andere zijn actief in de uitgeverijwereld of maken gebruik van Amazon Web Services). Sinds enige tijd kunnen shoppers uit ons land ook in hun moerstaal beoordelingen achterlaten op Amazon.de.

Conversiekiller

Momenteel kunnen Nederlanders (die Donker kenschetste als internationaal, tech-savvy en kritisch) ruim honderd miljoen producten bij Amazon bestellen. Daarvoor moeten ze nog altijd naar Amazon.de, omdat op Amazon.nl alleen e-books te koop zijn. Op de vraag waarom die ogenschijnlijke conversiekiller blijft bestaan, antwoordde Amazon dat het slechts één klik scheelt en dat het aanbod hier toch groot is, de prijzen laag en de leverbelofte goed. En - na enig aandringen - dat Amazon in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk al ruim twintig jaar actief is en ook in andere Europese landen als Frankrijk, Spanje en Italië een langere historie heeft dan hier; wat niet is kan nog komen, first things first.

The domain is just the domain.

Pan-Europees fulfilmentnetwerk

De laatste tijd heeft Amazon volgens Ootes vooral veel energie gestoken in het verbeteren van de logistieke propositie voor Nederlandse klanten. De meest orders komen uit Duitsland, waar Amazon beschikt over een aantal fulfilment centers dicht bij onze grens, zoals in Rheinburg, Dortmund en Keulen. Er is een nieuw megamagazijn in Mönchengladbach in aanbouw. Daarmee zijn er straks meer dan veertig centra in Amazons pan-Europese fulfilmentnetwerk.

Cut-off naar middernacht

Onlangs is de zogenoemde cut-off tijd voor de meeste populaire producten hier naar achteren geschoven; Nederlanders kunnen nu ruim een miljoen producten tot middernacht bestellen voor levering op de volgende dag. ‘Nergens ter wereld hanteren we een cut-off tijd voor next day delivery die later is’, benadrukt Ootes na zijn presentatie. 'Met een Prime-abonnement betalen Nederlandse klanten verder niks voor die snelle verzending.’ Wat de cut-off tijd betreft doet ons land dus niet onder voor Amazons thuismarkt de VS en Duitsland. (Same day delivery service Prime Now, dat we in Nederland niet kennen, werkt alleen voor een beperkt deel van het assortiment en alleen in bepaalde postcodegebieden.)

In totaal zijn er nu ruim 3 miljoen producten te koop op Amazon.de voor next day delivery in Nederland, waarvan dus ongeveer een derde tot middernacht kan worden besteld.

Prime Day
Met Prime Day heeft Amazon zijn eigen uitverkoopfeest opgetuigd, ‘to celebrate Prime members’. Alleen klanten met zo’n abonnement (in Nederland 5,99 per maand of 49 euro per jaar) kunnen tegen korting kopen. Prime Day duurt dit jaar voor het eerst twee hele dagen. Wereldwijd zijn er ruim een miljoen deals op Prime Day, voor shoppers uit ons land ruim duizend. Hoeveel Nederlandse Prime-leden er zijn maakt Amazon niet bekend. In Duitsland brachten de onderzoekers van IFH vandaag een aantal van 17,3 miljoen Duitse Prime-leden naar buiten. ‘Dat zijn niet onze, maar hun cijfers’, aldus Santini vandaag tegen Twinkle. ‘Ik kan alleen zeggen dat het er wereldwijd meer dan 100 miljoen waren vorig jaar, de free trials buiten beschouwing gelaten. En dat het aantal groeit.’