Twinkle | Digital Commerce

Yvette Vrijsen: ‘Ik geloof in karma’

2019-06-18
1000562
  • [interview]
  • 2:56

In de rubriek (This is my) Life vertellen e-commerce’ers over wat hun drijft in hun persoonlijk leven en in hun vak. Deze keer: Yvette Vrijsen (34), e-commerce manager Shoesme.

Voor de liefde verhuisde Yvette Vrijsen een aantal jaar geleden naar Duitsland. Omdat ze internationale marketing gestudeerd had, kon ze daar bij C&A als campagnemanager beginnen. De liefde bekleef niet, het werk wel; ze groeide intern door en werd e-commerce manager Nederland en België. Daarna zette ze haar e-commerce carrière in Nederland voort bij Steve Madden. Onlangs stapte ze over naar baby- en kinderschoenenmerk Shoesme.

Inspiratie

‘Dagelijks vind ik inspiratie bij fashion retailer Asos. Ze doen veel A/B-testen, zetten menu’s vast, doen het uitstekend qua beeld en tekst, proberen technische snufjes uit en hebben een goed systeem voor snelle levering.

'Daarnaast kijk ik naar grootheden als Coolblue, Amazon, bol.com en Alibaba, krijg ik diverse nieuwsbrieven en komt er op de socials van alles voorbij. Als ik iets leuks zie, kijk ik of ik het ook kan toepassen, en bij iets slechts check ik meteen hoe dat bij ons gaat, bijvoorbeeld klantenservice.

'Ik vond verder de gang van zaken rondom het Fyre Festival heel interessant. Het werd weliswaar een flop omdat het niet goed georganiseerd was, maar de online aanwezigheid was fantastisch. Het ging van start via social media – er werden binnen no time kaarten van 10.000 dollar verkocht! – en werd ook via de socials te gronde gericht, toen er een foto van een slechte lunch viral ging.’ [Zie de docu Fyre op Netflix, red.]

Digital commerce

‘Of het nu om een winkelopening gaat of om het aanbieden van een nieuwe schoen: je kunt alles testen en meten, en daardoor je budgetten beter besteden. Indien nodig kun je het opschalen of het juist een andere kant op laten gaan. Daarom vind ik e-commerce zo leuk. Verder is er altijd iets nieuws, het staat nooit stil. Trends komen en gaan, je moet eruit halen wat voor jouw product relevant is.’

Futuristisch

‘Op dit moment trekt de ontwikkeling waarin online en offline samen gaan mijn aandacht. Het is lastig om de juiste balans daartussen te vinden – de klant mag geen verschil meer zien. Daarnaast komt online je huis in met Alexa en Google Home. De eindklant is zich steeds bewuster van wat er bijvoorbeeld in China te halen is via Alibaba.

'Het futuristische beeld van hoe we tien jaar geleden dachten dat e-commerce eruit zou komen te zien, komt nu tot stand. Hoe speel je daarop in, met name als bedrijf met kleinere budgetten? Wat kun je pakken om mee te doen of kun je beter wachten op hoe het zich ontwikkelt, bijvoorbeeld in het geval van voice commerce?’

Vrije tijd

‘Ter ontspanning ga ik graag naar buiten, naar een bos of naar de zee. Of ik ga met mijn kleine neefje en nichtje naar de kinderboerderij om naar de dieren te kijken. En ik vind spelletjes of quizzen spelen met vrienden ook leuk – uiteraard samen met een biertje en een bitterbal.

'Ik houd erg van het Bourgondische, het Brabantse. Verder reis ik graag; ik heb veel vrienden in het buitenland. Op vakantie zoek ik een combinatie van stad en natuur. Ik ben fan van Zuid-Amerika; ik ben al in Argentinië en Colombia geweest, op mijn lijstje staat nog Costa Rica.’

Trots

‘Ik ben trots op de buitenlandervaring die ik opdeed bij C&A. Ik deed er mijn eerste stappen in e-commerce en dat heeft me gebracht tot waar ik nu ben, ik heb er bovendien mooie vriendschappen ontwikkeld en een groot netwerk aan overgehouden.’

Motto

‘Ik geloof heel erg in karma. Ik vind dat je iedereen moet behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden. En dat geldt zowel zakelijk als privé.’