Twinkle | Digital Commerce

Oprichter Direct Design wil consumenten ‘lichtbewust’ maken

2019-06-12
1000562
  • [interview]
  • 3:34

Leon de Haas wil met Lightmatters dé verlichtingsspecialist van Nederland worden. Dat gaat hij doen met een online shop én met bestaande fysieke winkels, die worden omgebouwd tot lichtstudio’s. De Haas noemt het een ‘buy-and-build’-strategie.

In 2004 begon Leon de Haas met de designwebwinkel Direct Design, dat hij via learning by doing samen met zijn partner Anne de Jongh groot maakte en in 2014 aan webwarenhuis fonQ verkocht. Hij bleef daarna zo’n drie jaar verbonden aan het online warenhuis, om ervoor te zorgen dat zijn webwinkel goed binnen fonQ stond. Toen werd het tijd voor iets anders. Dat ‘iets anders’ werd Lightmatters, een verlichtingsspecialist die volgens De Haas een ‘lichtconcept 3.0’ moet worden. Een webshop gecombineerd met fysieke winkels, met als doel consumenten bewust te maken van goede verlichting, het belang van een goed lichtplan en het bieden van inspiratie. Leon de Haas: ‘Wij vinden dat licht er toe doet: light matters.’

Een webshop én fysieke winkels. Waarom zet je in op de combinatie van fysiek en online?

De Haas: ‘Er zijn veel mensen die voor het gemak gaan en online een lamp kopen en snel geleverd willen krijgen. Maar er zijn ook veel klanten die deskundig advies willen, een lichtplan willen laten maken, of vrees hebben om een duurdere lamp online te kopen. Die laatste groep is gebaat bij een bezoek aan een winkel waar deskundig advies wordt gegeven. Die twee klantgroepen willen wij bedienen.’

Je ziet hier een gat in de markt in?

‘Het zit ‘m in de combinatie van advies geven en online gemak. Mensen vinden lampen kopen gewoon heel moeilijk, er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden. Omdat verlichting een technisch product is, zijn er veel vragen bij aanschaf die kunnen afleiden van de online verkoop.

‘Bijvoorbeeld als je een huis laat bouwen of verbouwen. De keuze voor verlichting komt vaak pas aan het einde van het traject. Je zult een enkele keer een installateur tegenkomen die aangeeft dat als je spotjes in huis wilt hebben, je bepaalde keuzes moet maken. Maar meer dan dat is het meestal niet. Wij willen hier advies in gaan geven.’

Een ‘buy-and-build’-strategie? Wat versta je daaronder?

‘Er zijn in Nederland veel fysieke lampenwinkels, van klein tot groot met heel veel lampen op een rij. Zoveel lampen waardoor je niet meer kunt zien hoe de lamp en verlichting in jouw huis zou kunnen passen.

‘Die winkels zijn in de jaren meestal niet veranderd en vaak gerund door oudere ondernemers die soms al zo’n veertig jaar in hun winkel staan. Er is weinig innovatie en de kans is groot dat er geen mogelijke opvolger is.

‘Lightmatters wil het liefst in samenwerking met deze vakmensen die winkels veranderen in zogenaamde lichtstudio’s. Het koopproces van de consument is online én offline, de huidige generatie ondernemers kan deze twee werelden bijna niet combineren, daar zien we kansen. Een beleving geven in de lichtstudio’s en de “offline” kennis en ervaring van de ondernemers ook online zichtbaar maken. Waar we de lampen kunnen laten zien en klanten inspireren met licht en lichtplannen maken. We willen mensen ontzorgen, maar wel het gevoel geven dat ze in een lampenwinkel zitten.

‘Daarnaast is het voor de bestaande klantenkring fijn dat er een vertrouwd gezicht in de winkel staat en wij kunnen de ervaring van deze lichtexperts benutten.’

 Wie beschouw je op dit moment als concurrent in de markt?

‘Een bedrijf als Lightmatters is er niet – die combinatie van een online shop met een fysieke lichtstudio. Het Belgische DMlights, van oorsprong een installatiebedrijf is in Nederland een grote online shop voor verlichting. Maar ze hebben geen fysieke winkels in Nederland. Daarnaast natuurlijk Flinders. Dat is weliswaar geen verlichtingsspecialist maar wel zeer aanwezig in de markt.’

De webshop kon niet eerder live gaan dan dat er een bezoekadres was en die is er nu. Een winkel in Amsterdam, vertelt De Haas.

‘Op dit moment heeft Lightmatters één winkel om vooral een bezoekadres te hebben. In de komende drie, vier maanden moet de winkel als lichtstudio meer vorm gaan krijgen. We zijn nu vooral bezig om de huidige lampen te verkopen zodat er ruimte in de winkel ontstaat voor ons plan. Daar hebben we ongeveer drie, vier maanden voor gereserveerd.’

De bedoeling is dat Leon de Haas met Lightmatters binnen nu en twee jaar drie à vier lampenwinkels overneemt en het liefst samen met de huidige eigenaar ombouwt tot lichtstudio. ‘We voeren nu gesprekken met diverse lampenwinkels. We willen lichtstudio’s in diverse Nederlandse steden. Want spreiding is fijn, zo kunnen we de doelgroep het beste bereiken’, zegt De Haas.