Twinkle | Digital Commerce

Cfo Jumbo vindt online boodschappen ‘fors verlieslatend’

2019-06-05
1000562
  • 1:27

Het bezorgen van boodschappen maakt het lastig om het bedrijfsmodel van online boodschappen winstgevend te maken, dat stelt cfo Ton van Veen van Jumbo.

Volgens Van Veen neemt de consument bij het doen van de boodschappen in een fysieke winkel het duurste gedeelte van de logistieke keten voor zijn rekening, stelt hij in het Belgische blad CFO Magazine, opgepikt door Distrifood. ‘Door precies dezelfde zaken online aan te bieden, integreren we deze laatste fase van het traject terug in de keten. Zonder dat daar een financiële compensatie tegenover staat.’

Goedkoop leveren

Dat maakt het online boodschappen doen een fors verlieslatend model, stelt Van Veen. Zeker omdat steeds meer mensen de weg naar de online super weten te vinden. Doordat een consument gewend is om zo goedkoop mogelijk de boodschappen in huis te ontvangen, verwacht deze ook weinig ervoor te moeten betalen, is de gedachte.

Opvallend is wel dat Jumbo zelf steeds meer met online boodschappen doet. Zo opende het bedrijf vorig jaar twee distributiecentra voor online boodschappen, in Amsterdam en Middelburg. Eerst werden online bestelde boodschappen alleen vanuit geselecteerde Jumbo-filialen verzonden naar de consument.

Aanbod

Toch kiest Jumbo meer voor online, om een omnichannel-ervaring te bieden, vervolgt Van Veen. ‘De klant wil boodschappen doen zoals hij dat wil, punt. Tijdens de week is dat met smartphone, tablet of computer, terwijl hij tijdens het weekend mogelijk geïnspireerd wil worden in een fysieke winkel. Het aanbod moet hieraan tegemoet komen.’

Met de boodschappenbezorging in Amsterdam kunnen consumenten daar voor het eerst bij Jumbo in de vroege ochtend, tussen zeven en acht uur, boodschappen laten bezorgen. Daarnaast hebben zij ook de keuze uit bezorgslots van één of twee uur.

Het online aandeel van Jumbo lag tegen het eind van 2018 op bijna 4 procent