Twinkle | Digital Commerce

Ikea wil mee in e-commerce en past daarom logo aan

2019-05-28
1000562
  • [nieuws]
  • 2:14

Het nieuwe dynamische logo dient als flexibele optie voor IKEA om zijn consumenten online meer emotioneel te verbinden met het merk.

Het Zweedse woonbedrijf is niet van plan om het bekende blauw-gele logo bij het oud vuil te zetten, maar het komt wel met een nieuw wit, dynamisch en open logo dat goed werkt met foto en video. De rebranding van het logo maakt onderdeel uit van Ikea’s nieuwe strategie om meer digitaal georiënteerd te worden in het e-commerce tijdperk.

Fönster

Het nieuwe logo, genaamd Fönster (Zweeds voor raam) behoudt hetzelfde lettertype en ovale vorm, maar het heeft dus geen kleur.

Het witte logo kan op elke video of foto worden geplaatst, de ovale vorm werkt als een ‘raam’ waarin het beeld mede te zien is. Het kan worden ingezet om bijvoorbeeld als een soort vergrootglas om een bepaald kenmerk van een meubelstuk onder de aandacht te brengen, zo schrijft Fastcompany.

Het 'raamdesign' is flexibel genoeg om het op de diverse digitale platformen van Ikea in te zetten, ook op eventuele toekomstige meer beeldgerichte platformen. Het moet een flexibel middel voor Ikea zijn om consumenten online meer emotioneel te verbinden met het merk.

Het logo is onderdeel van een bredere verandering bij Ikea, een aanpassing van het businessmodel als gevolg van de e-commerce ontwikkeling. Het woonbedrijf lanceerde een serie van experimentele apps waarin augmented reality en virtual reality mensen in staat  stelt virtueel te shoppen. Het opent ook kleinere stedelijke winkels die functioneren als showroom waar klanten producten online bestellen.

Jongere stedelijke consumenten

De traditionele IKEA-winkelbeleving, in de bekende grote ‘dozen’ aan de randen van de steden voldoet niet meer voor veel van de jongere stedelijke consumenten. Een auto is vaak noodzakelijk om de producten naar huis te vervoeren. Ikea biedt wel verzending aan, maar de verzend- en bezorgkosten zijn in vergelijking met die van bijvoorbeeld Amazon Prime hoog.

Het designproces duurde twee jaar. De insight was dat hoewel de grote Ikea-winkels een uniek merkbeleving kennen, dit online niet het geval was. Het nieuwe logo moet de winkels digitaal ondersteunen. Het blauw-gele logo kreeg eerder al een opfrisbeurt zodat het beter leesbaar is op kleine schermen. Veel mensen komen in aanraking met Ikea via hun telefoon. Online wordt steeds belangrijker voor merkidentiteit en klantbeleving.

Social media

Het nieuwe logo zal in eerste instantie op social media worden ingezet. Het hoeft dus bijvoorbeeld niet ergens in een hoekje op beeld in Instagram worden geplaatst, maar kan geïntegreerd worden in de content.

Het nieuwe dynamische logo is ontworpen door het creatief bureau 72andSunny Amsterdam. Carlo Cavallone, creative director at 72andSunny, zegt tegen Fastcompany: ‘Je kunt het logo gebruiken om mensen meer informatie te bieden en mensen te laten focussen op details. Zo kan het ervoor zorgen dat mensen een merk herkennen in online situaties  waar we zo snel door miljoenen andere beelden worden afgeleid.’