De webwinkel van warenhuisketen de Bijenkorf gold vorig jaar als belangrijk groeimotor. De webomzet nam toe met 33 procent, terwijl de omzetgroei van de fysieke winkels juist afzwakte.
De totale omzet, dus van het fysieke en digitale kanaal, nam toe met 7,1 procent. Dat was een jaar geleden met ruim 12 procent aanzienlijk hoger, maar dit komt voornamelijk omdat de omzetgroei van het fysieke kanaal bleef steken op 1 procent.
Deze ‘beperkte’ omzetgroei komt doordat de Bijenkorf veel van zijn filialen vorig jaar moest verbouwen. Volgens het bedrijf was 6 procent van de totale winkeloppervlakte vorig jaar niet voor publiek toegankelijk door de verbouwing.
Ondanks dat laatste bleef het aantal winkelende bezoekers met 23 miljoen wel gelijk aan een jaar eerder. Online steeg het aantal bezoekers gelijkwaardig aan de omzetgroei met 32 procent.
Marges
En ook onder de streep is het bedrijf online winstgevend, stelt ceo Giovanni Colauto in een interview met De Telegraaf. Volgens hem staan de zaken er bij de webwinkel er goed voor. En ook de marges bij de online verkopen kruipen dicht naar die van de fysiek verkoop.
‘Wij zijn ervan overtuigd dat de combinatie van fysieke retail en een webshop de basis is om als retailer succesvol te zijn’, stelt Colauto in een persbericht. De operationele winst van de Bijenkorf nam toe, van 38,7 naar 41,3 miljoen euro.
Met een geschatte webomzet in 2017 van 180 miljoen euro bezet de Bijenkorf de 10e positie in de Twinkle100.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
De Bijenkorf dankt omzetgroei aan webshop
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.