Twinkle | Digital Commerce

‘Honderd miljoen klanten shoppen over een jaar met augmented reality’

2019-04-02
1000562
  • 0:54

In 2020 winkelen honderd miljoen consumenten middels ar-toepassingen, zowel online als in een fysieke winkel. Dat stelt onderzoeksbureau Gartner.

Steeds meer retailers zetten in op nieuwe toepassingen met augmented reality en virtual reality. En volgens het onderzoeksbureau kan de impact op de retail aanzienlijk zijn. ‘Retailers kunnen dit gebruiken als uitbreiding van de merkervaring om klanten te betrekken in meeslepende omgevingen en daardoor omzet te genereren’, stelt Hanna Karki, analist bij Gartner.

Ikea Place

Als voorbeeld noemt het bureau de ar-applicatie ‘Place’ van Ikea. Hierin kunnen consumenten meubels van de Zweedse meubelketen in hun kamer plaatsen. Direct kopen kan echter nog niet. Maar volgens Gartner is dit wel een toepassing die als voorbeeld kan worden gezien hoe retailers in de toekomst augmented reality kunnen inzetten om sales te verhogen. Daarnaast, stel het bureau, zijn ar-toepassingen een stimulans voor de klanttevredenheid- en loyaliteit.

Uit een eerder onderzoek van Gartner, vorig jaar, bleek nog dat 46 procent van de retailers van plan was om in te zetten op augmented reality en virtual reality.