Twinkle | Digital Commerce

Content Management in b2b; ligt het geld op straat?

2019-03-06
1000562
  • 2:38

Het geld ligt op straat! Ja echt! Content management moet een andere plek krijgen in b2b-organisaties: hoog op de strategische agenda!

Niet overgelaten aan een aantal ondergewaardeerde tekstschrijvers of gekopieerd uit de productcatalogus van de toeleverancier. Ook moet men zich realiseren dat content meer is dan tekst. Dat het gaat om alle uitingen die je als bedrijf doet. Content moet origineel zijn. Bovenal moet erover nagedacht worden. Dat begint bij de directie. Die moet uitstralen dat content belangrijk is. Het gaat om de identiteit van de onderneming. Het is natuurlijk veel gemakkelijker om te zeggen: ‘Hier is budget voor online adverteren’. In plaats van te gaan voor een duidelijke visie op content.

Waarom geld laten liggen dat voor het oprapen ligt?

Dat doe je in andere gevallen namelijk ook niet! In het geval van content en dus uiteindelijk ook je vindbaarheid op Google is dit echter wel het geval. Organisaties negeren categorisch het belang van content. Wel vreemd, want als je een winkelier vraagt: is jouw etalage en interieur belangrijk voor de omzet? Dan zal de winkelier je vreemd aankijken. Misschien wel zeggen: ‘Die zijn het visitekaartje van mijn winkel’. Dit geldt ook voor je organisatie. Waarom dan toch standaard content bij jouw producten zetten? Content is het visitekaartje van jouw winkel. Het maakt duidelijk waarom een klant een product moet kopen. Waar hij het kan vinden. Wat anderen ervan vinden. Content legt uit hoe een product werkt. Maakt mensen enthousiast. Kortom er is geen reden te vinden waarom je content zou verwaarlozen. Toch doen wij dit en masse.

Online identiteit is de sleutel!

Waarom? In de komende jaren zullen producten of diensten zonder een volledige online identiteit onzichtbaar en onbereikbaar zijn. En uiteindelijk niet-bestaand. Wat betekent een complete online identiteit? Niet alleen een productbeschrijving of een verhaal vertellen. Nee, dat betekent in feite een vertaling van de fysieke organisatie naar een totale online en offline zichtbaarheid. De organisatie moet eindelijk volledig worden vertaald in tekst, afbeeldingen, video's, geluiden, online interactie en offline interactie. Waar een klant of een potentiële klant ook kijkt, deze moet hoogstaande content tegenkomen.

Waarom verwaarlozen wij content?

Heel simpel: je wordt er moe van. Want helaas, content is gewoon hard werken! Dus kiest men al snel voor alleen adverteren. Is dat nodig? Nee dat niet. Het begint met content onderdeel te maken van de bedrijfsstrategie. Het moet normaal worden dat je de etalage en het interieur op orde houdt. Heel simpel omdat dit extra omzet en winst oplevert. Dan zul je automatisch zien dat content onderdeel wordt van de bedrijfsprocessen. Dit begint uiteraard met het meetbaar maken van de resultaten van content. Dit vraagt een andere kijk op de analyses die je maakt.

Wat heb je nodig? Ondersteuning!

Wat heb je hiervoor nodig? In eerste instantie heb je ondersteuning van de ceo nodig. Daarnaast de acceptatie van de ceo. Hij of zij moet zich realiseren dat Content Management cruciaal is voor de implementatie van de strategie. Daarnaast moet jouw organisatie opstaan voor nieuwe ontwikkeling. Content zal toegankelijk gemaakt moeten worden voor spraak. De organisatie dient open te staan voor het gebruik van kunstmatige intelligentie om content te produceren, mensen dienen verantwoordelijk gemaakt te worden.

Kortom: om te eindigen met het antwoord. Content Management, ligt het geld op straat? Jazeker, maar dan wel eerst investeren!

Roelof Swiers is countrymanager Benelux bij Intershop.