Twinkle | Digital Commerce

Trustpilot treedt op tegen misbruik door bedrijven

2019-02-07
1525770
  • 1:24

In de strijd tegen fake reviews en online identiteitsfraude presenteert Trustpilot het zogenoemde Transparant Flagging. 'Ook een kans voor bedrijven.'

Net als consumenten kunnen bedrijven beoordelingen flaggen bij Trustpilot, waarop het reviewplatform een onderzoek instelt. ‘Dit komt niet veel voor, maar kan misbruikt worden door bedrijven om invloed uit te oefenen’, aldus het Truspilot, dat daarover kritiek ontving.

Inzage

Voortaan laat Trustpilot daarom op de bedrijfspagina zien hoe vaak een onderneming zo’n verzoek doet en bij welke reviews een onderzoek is opgevraagd. Ook krijgen websitegebruikers inzage in de uitkomst van de toets en toont het profiel welke impact gerapporteerde reviews hebben op de rating in sterren. Zo zou misbruik van de rapportagemogelijkheid ‘een stuk minder aantrekkelijk’ moeten worden.

‘Kans voor bedrijven’

Truspilot zegt de eerste in zijn soort te zijn die een dergelijke functie introduceert, in tijden van fake nieuws en fake reviews. Het is voor de review-branche belangrijk om open en transparant te zijn volgens het Deense platform. ‘Ook voor bedrijven is dit een kans om te laten zien dat ze niets te verbergen hebben.’ Zij rapporteerden tot op heden minder dan 1 procent van de reviews, een aandeel dat waarschijnlijk zal dalen met de komst van Transparant Flagging (video).

Missie

‘Het openstellen van het rapportageproces zorgt voor meer geloofwaardigheid voor alle Trustpilot-reviews en is weer een stap verder in onze missie om te zorgen voor een steeds betere ervaring voor iedereen’, laat oprichter en ceo Peter Muhlmann optekenen. Trustpilot, dit jaar tien jaar actief in Nederland, verzamelde ruim 55 miljoen reviews over meer dan 260.000 bedrijven, waaronder veel webwinkels.