Twinkle | Digital Commerce

Capgemini: consument wil volledige leverkosten niet betalen

2019-01-10
1000562
  • [nieuws]
  • 1:02

Consumenten raken steeds meer gewend aan de gemakken van snelle en gratis levering. Inmiddels is nog maar 1 procent bereid om voor de volledige kosten van last mile levering op te draaien.

Dat stelt onderzoeksbureau Capgemini in het rapport: ‘The Last Mile Delivery Challenge’ (PDF). In het onderzoek, gehouden onder 2847 consumenten uit Nederland, Amerika, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, blijkt dat een last mile levering voor een retailer gemiddeld 10,1 dollar kost. Het daadwerkelijk doorberekende bedrag aan de consument ligt in de praktijk een stuk lager, namelijk 8 euro. Het bureau zocht ook uit welke bedrag consumenten dan wel gemiddeld willen betalen voor een levering. Dat bedrag ligt op 1,4 dollar.

Volgens Capgemini ligt hier een grote uitdaging voor retailers. Aangezien de last mile bezorging voor hen een grote kostenpost is.

Aanbevelen

Uit het rapport blijkt verder dat een meerderheid (59 procent) van de consumenten een leverdienst van een retailer niet zullen aanbevelen bij kennissen of familie wanneer de leverprijzen te hoog zijn. Maar ook het ontbreken van bezorging op dezelfde dag is voor veel (45 procent) van de ondervraagden reden om de retailers links te laten liggen.