Twinkle | Digital Commerce

Bol.com verwijst verkopers nu direct naar leveranciers

2019-01-24
1600899
  • 1:30

Bol.com heeft de mogelijkheden voor externe verkopers uitgebreid. Op het nieuwe ‘Partnerplatform’ wordt onder andere verwezen naar leveranciers op verschillende vlakken.

De netto consumentenomzet van bol.com is afgelopen jaar voor het eerst boven de 2 miljard euro uitgekomen. De teller bleef staan op een afgeronde 2,1 miljard euro, blijkt uit vanochtend gepubliceerde cijfers (pdf) van moederconcern Ahold-Delhaize.

Dat is een half miljard euro meer dan in 2017. Net als dat jaar was het laatste kwartaal het beste voor de aanvoerder van de Twinkle100; bol.com rapporteert een groei van 32,3 procent van oktober tot en met december 2018.

Externe verkopers

De genoemde bedragen en percentages betreffen de omzet die bol.com dankt aan eigen verkopen plus de verkopen van externe partijen op zijn platform. Deze partners, ruim twintigduizend in totaal nu volgens bol.com, tekenen voor een groeiend deel van de verkopen. In het voorlaatste kwartaal van 2018 waren ze bijvoorbeeld al goed voor een kleine 2 miljoen euro aan verkopen per dag.

Partnerplatform

Bol.com heeft vorige week een aantal wijzigingen doorgevoerd aan ‘Zakelijk Verkopen’. Ook de naam is veranderd:

Diensten van andere bedrijven

Bol.com verwees partners al naar eigen (bijvoorbeeld logistieke) diensten, nu zijn daar ook 'diensten via bol.com' van andere bedrijven aan toegevoegd. ‘Dit zijn professionals op het gebied van het ondernemen, content en financiering’, aldus het e-commerce platform. ‘Denk daarbij aan hulp bij je online strategie, de ontwikkeling van unieke content waarmee jouw winkel in de spotlights komt te staan, financieel advies en kredietverstrekking. Want door onze krachten te bundelen kun je nog meer uit je onderneming halen.’

Aanmelden

Tot de genoemde bedrijven behoren De Nieuwe Zaak, Lukien, New10, PostNL en Wunderman Commerce. Andere bedrijven die hun diensten willen aanbieden, kunnen zich daarvoor aanmelden, zo blijkt: