Twinkle | Digital Commerce

Nuance verkoopt niet

2018-12-04
1024512
  • [nieuws]
  • 2:01

'Waarom webwinkels schadelijk zijn voor de maatschappij'. 'De traditionele winkelstraat heeft nog slechts enkele jaren'. 'De webwinkel als sterfhuisconstructie'. 'Amazon zal voor bloedbad zorgen in Nederland'.

Zomaar een paar koppen van stemmingsmakers in de (r)etail. Wat ze gemeen hebben, is een wel heel zwart-wit wereldbeeld. Een bepaalde ontwikkeling is óf helemaal de toekomst, óf is een grote bedreiging. Er vormen zich telkens twee kampen, waarbij elke vorm van nuance ontbreekt.

Neem nu bijvoorbeeld de discussie rondom e-commerce. Het ene kamp verkondigt dat e-commerce de hele wereld verandert, het andere verkondigt dat e-commerce een luchtbel is die zal exploderen. Het lijkt bijna een geloof geworden, waar beide kampen voor eigen parochie preken en steeds verder radicaliseren.

Belangen

Geloven deze opiniemakers echt hun zwart-witte kijk op de wereld? Ik denk het zelf niet. Waarom brengen ze dan toch telkens hetzelfde standpunt (in een nieuw jasje) naar buiten? Om die vraag te beantwoorden, moet je even googelen op de profielen van de schrijvers. Je ziet al snel dat de schrijvers een bepaald belang hebben. Bijvoorbeeld het optreden als spreker - en je wordt nu eenmaal sneller als spreker geboekt wanneer je praat over grote veranderingen dan wanneer je vertelt dat het allemaal wat genuanceerder ligt. Nuance verkoopt niet!

Maar wie ben ik? Waarom zou je mij wel moeten geloven? Dat hoef je niet. Hoewel ik geen goede spreker ben, zul je na even googelen zien dat ik je ook iets wil verkopen. Zo hoop ik stiekem dat jij als lezer het eens bent met mijn verhaal en wanneer je op zoek bent naar een keurmerk of review systeem, aan WebwinkelKeur denkt. Daarbij is mijn titel ook niet bijzonder genuanceerd. 'Nuance verkoopt in de meeste gevallen niet zo goed…' bekt toch niet zo lekker. Ook ik ben een tikkeltje zwart-wit. Zo zie je maar, elke schrijver vertelt een verhaal vanuit zijn eigen achtergrond en heeft zijn eigen belangen.

We kunnen het de opiniemakers niet kwalijk nemen dat ze hun mening soms wat hard aanzetten. Wij lezers belonen namelijk een ongenuanceerde mening. We lezen de stukken waar we het mee eens zijn of reageren op datgene waar we juist fel tegen zijn. Daarmee belonen we hardliners.

Kritisch

De enige oplossing is zelf kritisch zijn, lees niet alleen wat je zelf gelooft, maar ga op zoek naar kritische tegengeluiden. Combineer dit tot je eigen (genuanceerde) mening. Want uiteindelijk hebben beide kampen een beetje gelijk.

Wat denk jij? Zal e-commerce blijven bestaan? En gaat Amazon Nederland veroveren?