Twinkle | Digital Commerce

'Elk pakket kost maatschappij 30 cent'

2018-12-18
1024512
  • 1:25

De maatschappelijke kosten die voortvloeien uit het afleveren van online bestelde pakketten, bijvoorbeeld door CO2-uitstoot en verkeersopstoppingen door bestelbusjes, komen uit rond de dertig cent per pakje. Dat becijferde UAntwerpen-onderzoeker Joris Beckers.

In een interview met de Belgische zakenkrant Gondola legt hij uit dat de huidige logistieke structuur hoge maatschappelijke kosten met zich meebrengt. '30 eurocent per pakje lijkt misschien niet veel, maar als je weet dat er minimaal 150.000 pakjes per dag geleverd worden, kost dat de maatschappij 45.000 euro per dag.' Die kwantificatie is gebaseerd op België: het aantal vervoerde pakjes per dag ligt in Nederland nog een stuk hoger.

Last mile

Die rekening groeit voornamelijk op de last mile, volgens de onderzoeker. 'De kostprijs van de befaamde last mile is bij e-commerce heel groot: 50 procent tot 75 procent van de distributiekost. Dat is veel hoger dan bij de klassieke distributie. De kosten bestaan uit het uurloon voor de chauffeur, de vrachtwagen, de brandstof, parkeerplaats. Dat is een aanzienlijke kostenpost die er zomaar bijgekomen is en waarvoor bedrijven op alle mogelijke manieren een oplossing zoeken.'

Microhubs en fietsen

Evenals lector stadslogistiek Walther Ploos van Amstel ziet Beckers - niet te verwarren met de mede-oprichter van Picnic - toekomst in pick-up points op wijkniveau, die hij aanduidt als 'microhubs'. Ook het werken met kleinere voertuigen kan volgens hem leveringen versnellen. 'Coolblue kondigde recent aan om binnen de twee uur te leveren in Antwerpen. Dat doen ze met fietsen. Ze pakken ermee uit en zeggen dat ze milieuvriendelijk zijn, maar ze doen het omdat het gewoon sneller is.'

In het nieuwste nummer van Twinkle, dat vandaag verschijnt, beschrijft auteur Ton Verheijen diverse ontwikkelingen in 'gefragmenteerd en versnipperd' bezorgland.