Twinkle | Digital Commerce

Facebook test shoppable video

2018-12-07
1024512
  • 1:10

Facebook test een Live Video-functionaliteit waarbij kijkers direct bestellingen kunnen plaatsen van de door verkopers getoonde producten.

Met de nieuwe feature, die momenteel in Thailand getest wordt, kunnen merchants hun koopwaar uitgebreid laten zien. Wie tijdens het kijken van de video besluit het artikel aan te schaffen, kan dat eenvoudig doen door een screenshot te sturen via Messenger; de verkoper doet daarop een betaalverzoek of plaatst een reservering van het gewilde item.

Demonstreren en vragen

Volgens Facebook helpt een live video-kanaal sellers om - letterlijk - een beter beeld te geven van hun assortiment: zo kunnen zij bijvoorbeeld laten zien hoe kledingstukken staan of de werking van elektronica demonstreren. Hun publiek krijgt ondertussen de gelegenheid direct vragen te stellen.

Het sociale medium koos voor Thailand als testmarkt, omdat peer-to-peer shopping - zoals ook bij de functionaliteit Marketplace - daar snel geadopteerd werd door het koperspubliek.

Shoppen op beeld

Facebook richt de pijlen al een tijdje op online verkoop, ook via dochters WhatsApp en Instagram. Tijdens de meest recente editie van Shopping Today brak keynote-spreker Sylvain Querne ook al een lans voor video als shopkanaal: ‘We worden overspoeld met informatie, we zijn het bovendien gewend om naar bewegend beeld te kijken. Acht op de tien consumenten kijken liever een korte video om over een product te leren dan dat ze een tekst moeten lezen.'