Twinkle | Digital Commerce

Bol.com zet stap in digitalisering duurzame keurmerken

2018-12-13
1000562
  • 1:13

Bol.com riep eerder dit jaar de e-commercebranche, producenten en aanbieders van keurmerken op samen te werken voor digitalisering van duurzame keurmerken. Een eerst stap is daarin nu gezet.

De Twinkle100-aanvoerder sprak de afgelopen maanden met verschillende partijen, waaronder Max Havelaar, brancheorganisatie Thuiswinkel.org en Milieu Centraal. Uit die gesprekken is nu een pilot ontstaan. Samen met enkele van de betrokken partijen start bol.com een proef waarbij artikelgegevens over duurzame keurmerken in de productgroep ‘persoonlijke verzorging’ worden uitgewisseld via een centrale database. Uit deze database: GS1 Data Source, kunnen webwinkeliers informatie gebruiken en automatisch koppelen aan het aanbod in hun webwinkel.

Oerwoud

Uiteindelijk moet dit ervoor zorgen dat consumenten betere geïnformeerde keuzes kunnen maken op het gebied van duurzaamheid. ‘Wij vinden het niet aan ons om te bepalen wat een duurzaam artikel is en wat niet’, stelt Jori Ebskamp, die verantwoordelijk is voor duurzaamheidsprojecten bij bol.com. ‘We hebben elkaar nodig om orde aan te brengen in het online oerwoud van duurzame artikelen. Alleen door samenwerking kan bol.com bij duizenden en op termijn misschien wel miljoenen artikelen inzicht geven in de duurzame kenmerken.’

Tijdrovend

Het koppelen van duurzame keurmerken aan duurzame producten gebeurt nu vaak nog handmatig. Dat was eerst nog wel voor de e-tailers bij te benen. Maar door het groeiend aantal verkochte duurzame artikelen werd dat handmatig koppelen een tijdrovende klus. Een digitalisering van die keurmerken is wat bol.com en de meewerkende partijen betreft dan ook noodzakelijk.