Bol.com riep eerder dit jaar de e-commercebranche, producenten en aanbieders van keurmerken op samen te werken voor digitalisering van duurzame keurmerken. Een eerst stap is daarin nu gezet.
De Twinkle100-aanvoerder sprak de afgelopen maanden met verschillende partijen, waaronder Max Havelaar, brancheorganisatie Thuiswinkel.org en Milieu Centraal. Uit die gesprekken is nu een pilot ontstaan. Samen met enkele van de betrokken partijen start bol.com een proef waarbij artikelgegevens over duurzame keurmerken in de productgroep ‘persoonlijke verzorging’ worden uitgewisseld via een centrale database. Uit deze database: GS1 Data Source, kunnen webwinkeliers informatie gebruiken en automatisch koppelen aan het aanbod in hun webwinkel.
Oerwoud
Uiteindelijk moet dit ervoor zorgen dat consumenten betere geïnformeerde keuzes kunnen maken op het gebied van duurzaamheid. ‘Wij vinden het niet aan ons om te bepalen wat een duurzaam artikel is en wat niet’, stelt Jori Ebskamp, die verantwoordelijk is voor duurzaamheidsprojecten bij bol.com. ‘We hebben elkaar nodig om orde aan te brengen in het online oerwoud van duurzame artikelen. Alleen door samenwerking kan bol.com bij duizenden en op termijn misschien wel miljoenen artikelen inzicht geven in de duurzame kenmerken.’
Tijdrovend
Het koppelen van duurzame keurmerken aan duurzame producten gebeurt nu vaak nog handmatig. Dat was eerst nog wel voor de e-tailers bij te benen. Maar door het groeiend aantal verkochte duurzame artikelen werd dat handmatig koppelen een tijdrovende klus. Een digitalisering van die keurmerken is wat bol.com en de meewerkende partijen betreft dan ook noodzakelijk.
En dan begint bol.com over eerlijk en duurzaam? Wat een farce. Bol verzend en retourt er vrolijk gratis op los.
Maar gratis verzenden en gratis retour is niet gratis. De externe verkopers de vervoerders en de consument betalen direct of indirect de rekening.
De enorme toename van onzin retouren door desinteresse van de klant neemt alleen maar toe sinds bol dat gratis retour heeft ingevoerd.
Het zogenaamde gemak omzetverhogende werkwijze kost onze maatschappij niet alleen geld maar heel veel verlies aan verpakking materialen, arbeid en transportbewegingen. Het zou omzetverhogend werken volgens bol. Wat heb je aan omzetverhoging als de kosten hoger zijn dan de extra omzet.
Als we nu eerst eens beginnen met dat zogenaamde gratis verzenden en zeker het gratis retour wettelijk te verbieden dat scheelt enorm veel onzin retouren
Met onzin retouren versta ik de klant die een wit afwasrekje van een tientje terug stuurt omdat de kleur wit net niet bij het wit van zijn interieur past, waarvoor bestel je dan een afwasrekje? om aan de muur te hangen of zo? Een klant die lukraak verschillende vergieten besteld en degene die hem het beste bevalt houd en de rest terug stuurt want het is toch gratis.
Als ik dat lees dan denk ik echt wat een ..... Ze zijn zich echt niet bewust wat voor schade ze hiermee aanrichten. Gewoon even lezen is er al niet meer bij.
Gratis verzenden en retouren betekend onnodig veel schade aan onze leefomgeving en milieu Verbied gratis dat scheelt heel veel transportbewegingen uitstoot verpakking en arbeid verlies. dan ben je duurzaam bezig en heb je geen onnodig dure keurmerken nodig. Keurmerken bieden zo en zo al een nep zekerheid.