Twinkle | Digital Commerce

Derde kwartaal knikt omzet Zalando

2018-11-06
1024512
  • [nieuws]
  • 1:34

Teleurstelling bij Zalando over de resultaten van het afgelopen kwartaal: daarin liep het netto verlies op naar 41,7 miljoen euro en werd de groeidoelstelling van 20 tot 25 procent maar nipt voor de helft gerealiseerd.

'We zijn duidelijk niet blij met onze financiële resultaten in het derde kwartaal', laat ceo Ruben Ritter optekenen in het financiële verslag. Zalando wijst naar de aanhoudende warme zomerweer als belangrijke factor in het achterblijven van de verkopen. In totaal leverden juli, augustus en september 1,2 miljard euro omzet op. Onlangs stelde Zalando zijn winstverwachting voor 2018 al naar beneden bij.

Het voorafgaande tweede kwartaal was aanzienlijk succesvoller, met een winst van 51,8 miljoen euro.

Meer klanten en orders, minder grote mandjes

De e-tailer meldt dat inmiddels 6 procent van de Europese bevolking - goed voor 25,1 miljoen hoofden - actief klant is en het orderaantal vorig kwartaal met 22,8 procent steeg naar 27,7 miljoen. In vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar plaatsen klanten per persoon vaker een order - 4,3 keer in plaats van 3,8 -, maar besteden zij per order minder: gemiddeld 57,5 euro, in plaats van 62 euro.

Onderaan de streep staat de teller bij Zalando na negen maanden van dit jaar op -5 miljoen euro, in tegenstelling tot de 41,5 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Met 11,7 procent blijft het groeicijfer dan ook aanzienlijk achter.

Vooruitblik

Zalando mikt op de komende feestdagenperiode voor een herstel van zijn ontwikkeling. Ritter: 'We richten ons op het op volle snelheid opbouwen van het ecosysteem voor Europese mode en onze 2020-doelstelling om het bedrijf te verdubbelen tot tien miljard euro aan bruto handelsvolume.' Aan dat doel hoopt Zalando komend jaar deels invulling te geven door zijn Connected Retail-programma uit te breiden, waarbij Nederland één van de belangrijkste doelmarkten is.