Het aantal Belgische kmo's - ofwel mkb'ers - dat online verkoopt, is voor het tweede jaar op rij gedaald. Deed in 2016 nog met 50,4 procent een nipte meerderheid van hen aan e-commerce, nu is dat percentage gezakt naar 45,5.
Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Belgische ondernemersvereniging Unizo. Retailers die niet online verkopen, geven aan dat bij die keuze voornamelijk het gebrek aan tijd en/of kennis over e-commerce meespeelt (40 procent). Ook denkt 36 procent dat het product waarin zij handelen, niet geschikt is voor online verkoop.
Unizo meldt dat 56 procent van de Belgische mkb'ers die wél een webshop runnen, maandelijks minder dan tien bestellingen via dat kanaal ontvangt. Slechts 18 procent krijgt er meer dan 50. De eigen webwinkel is, tezamen met website en/of e-mail, voor 69 procent het populairste online verkoopkanaal; daarop volgt met 44 procent verkoop via sociale media. Ruim een kwart van hen sluit zich daarnaast aan bij een online marktplaats.
Koudwatervrees
'Koudwatervrees houdt de ondernemers tegen: ze weten niet goed hoe ze met die nieuwe kanalen moeten omgaan', zegt Unizo-voorman Danny Van Assche tegen Het Laatste Nieuws. 'Het is wél zo dat bijna elke winkel een website heeft met de basics: informatie over het aanbod, de openingsuren.'
Slechts één op de tien kmo'ers die niet online verkopen, is van plan dat volgend jaar te gaan doen. Dat is nog maar de helft van de 20 procent die verleden jaar animo toonde voor een webwinkel.
Er zit naast gebrek aan kennis ook veranderingen aan te komen.
Amazon die er misschien aankomt. Grote platforms, zoals Coolblue of Bol.com.
Voor veel potentiële en huidige webshops is het gewoon een onzekere tijd. Waarom zou je nog een webshop beginnen? Zeker als de producten bij de grote concurrenten ook te koop zijn (en soms ook goedkoper).