Twinkle | Digital Commerce

Belgen kopen tien keer meer online in buitenland dan vijf jaar geleden

2018-11-20
1000562
  • [nieuws]
  • 1:41

De online bestedingen in België mogen aardig in de lift zitten, het gros van die groei lekt weg naar het buitenland: in vijf jaar tijd is het bedrag dat Belgen online over de grens besteden, vertienvoudigd van een half naar 5,5 miljard euro.

Met name Bol.com, Coolblue, Amazon, Alibaba en Zalando zijn bij de zuiderburen populaire shopbestemmingen, die een aardig deel van de e-commerce bestedingen veroveren. De Belgische retailorganisatie Comeos, die de noodklok luidt vanwege de alarmerend snelle ontwikkeling van crossborder-bestedingen, schat dat met de 5,5 miljard in het buitenland uitgegeven euro's tevens 30.000 Belgische banen 'weggelekt' zijn over de grens.

Jaarlijks acht procent

Van de totale retailbestedingen in België ging in 2017 zo'n acht procent naar het buitenland; dat komt neer op zo'n acht miljard euro. Vooral de Belgische modebranche, de grootste online sector, krijgt gevoelige tikken als gevolg. In het eerste kwartaal daalden omzetten in die sector gemiddeld met 5,2 procent, in het tweede kwartaal met 7,4 procent.

Prijsniveau

De oorzaak van het shopgedrag van de Belgen ligt volgens Comeos in het prijsniveau van de online sector: in eigen land liggen de prijzen namelijk over het algemeen een stuk hoger dan in het buitenland. Met name in de kleding- en electronicabranche is dat het geval. Dat prijsverschil wordt deels veroorzaakt door de loonkosten in België: die liggen gemiddeld 17 procent hoger dan in Nederland.

Starheid

Een belangrijk ander onderdeel van het probleem is de starre wetgeving, zegt Comeos-ceo Dominique Michel tegen De Tijd. 'Een supermarkt heeft vier jaar met de vakbonden onderhandeld om met maaltijdboxen te starten. Het is niet gelukt: werknemers die rekken vullen, mogen geen dozen vullen. Een andere keten die gewoon maar een halfuurtje vroeger wilde openen, heeft daar twee jaar voor onderhandeld. Dat is toch niet meer van deze tijd.'

Lees ook: 'België wil e-commerce banen binnenhouden met lagere lasten' (23-03-'18)