Twinkle | Digital Commerce

‘Amazon zal voor bloedbad zorgen in Nederland’

2020-01-15
1279604
  • 2:24

Als Amazon echt gas gaat geven in Nederland, zal het bedrijf hier een ‘bloedbad’ creëren. ‘Uiteindelijk wint Amazon bijna overal.’

Dat zei Tim van der Bilt van Maze-One vandaag op het congres Marketing & Technology in Utrecht. Nota bene: zijn bureau, opgericht samen met The Valley, positioneert zich als ‘de eerste Nederlandse specialist in Amazon-marketing’.

Amazon.de

Alweer ruim twee jaar geleden vertaalde Amazon zijn Duitse site en mobiele app naar het Nederlands. Prime werd geïntroduceerd en iDeal als betaalmethode toegevoegd. ‘Amazon ís hier al’, zei de hooggeplaatste Hollander in Amerikaanse dienst Alex Ootes begin dit jaar tegen Twinkle. Met een Nederlandse online omzet van 230 miljoen euro in 2017 bezet het bedrijf plek 7 in de Twinkle100.

Geen kernmarkt

Maar ons land is nog geen kernmarkt voor Amazon. Het gros van de Nederlandse orders op Amazon.de wordt geleverd vanuit magazijnen aan de Duitse kant van onze oostgrens. Same day delivery is bijvoorbeeld niet mogelijk. Er is geen .nl-site en er wordt amper unieke content voor ons land gemakt, ook adverteert Amazon nog niet of nauwelijks in Nederland.

Focus op Benelux en Scandinavië

Volgens Van der Bilt staat dat te veranderen, ook omdat Amazon in eigen land wel zo’n beetje is uitgegroeid. Op ons continent zijn de marktaandelen in Duitsland, Engeland en Frankrijk al enorm. ‘Ik verwacht dat Amazon werk gaat maken van de Benelux en Scandinavië, met tientallen miljoenen volwassen shoppers relatief dicht bij elkaar.’

Slachtoffers

Van der Bilt wees er vanmiddag nog maar eens op dat Amazon op de Amerikaanse thuismarkt, maar ook bijvoorbeeld in Duitsland, vaker wordt gebruikt al startpunt voor productzoektochten dan Google. Dat kan hier ook gebeuren, spiegelde hij voor, als Amazon zijn zinnen zet op Nederland. Wie dan nog wel naar Google gaat om producten te zoeken, zal daar stuiten op Amazon en merken dat er meestal geen goedkoper alternatief is te vinden. Amazon verzamelt immers aanbod van verkopers wereldwijd.

Er staat ons een ‘bloedbad’ te wachten, als we Van der Bilt moeten geloven. Daarvan zullen volgens hem vooral wederverkopers annex retailers het slachtoffer worden; merken kunnen zich op Amazon makkelijker staande houden, omdat zij doorgaans unieke EAN-codes hebben waar anderen niet op kunnen bieden. Daarmee hebben ze minder last van de moordende prijsconcurrentie. Met Maze-One helpt hij onder andere Miss Etam, Claudia Sträter, het Van Gogh Museum en binnenkort ook Hunkemöller zichtbaar te maken op Amazon, dat mondiaal meer dan 300 miljoen actieve kopers bedient. Een ongekend potentieel bereik. Met zijn netwerk van 123 fulfilmentcenters en bijvoorbeeld zelfs eigen vliegtuigen is Amazon ook logistiek onverslaanbaar volgens Van der Bilt. If you can’t beat them, join them, wilde hij maar zeggen.

Slag met bol.com

Op de vraag of bol.com, lijstaanvoerder van de Twinkle100, Amazon hier niet voor zal blijven antwoordde de ondernemer: ‘Voorlopig is er nog veel ruimte voor allebei, maar het zal moeilijk worden. Oprichter Jeff Bezos rust niet snel. Een van zijn gevleugelde uitspraken luidt dan ook: "Your margin is my opportunity."'