Consumenten kunnen vanaf 2020 online 24 uur per dag bij Volkswagen auto’s kopen. Als gevolg daarvan zal een groot deel van de huidige dealers verdwijnen.
Klanten die wel een auto uit een showroom willen aanschaffen, kunnen dat in pop up-stores en kleinere showrooms doen. Het automerk uit Wolfsburg lanceert een nieuw gezamenlijk platform om partnerschappen met dealers te leiden. Aankoopproces, financiering en betalingen worden ook via dat platform geregeld. In Europa zijn 5400 Volkswagen-dealers en servicepartners met in totaal 54.000 werknemers.
Audi, ook onderdeel van de Volkswagen Group, doet ook mee in de digitale transformatie. Vanaf april 2020 ligt Audi´s focus op online verkoop en digitale diensten.
Vorig jaar was Volkswagen ook al van plan om zijn Duitse dealers te digitaliseren. Dat leverde veel kritiek op van met name de kleine dealers. Voor hen zou de transformatie een grote kostenpost betekenen.
Hyundai
Steeds meer automerken zijn bezig om het online kopen van een auto te integreren. Voor Britse consumenten is het sinds begin vorig jaar mogelijk om een auto van Hyundai binnen vijf minuten online aan te schaffen. Ook worden deze thuis geleverd.
Lees ook: ´Ocassions kopen moet online only kunnen' (Twinkle 10-04-2017)
Een auto is toch wat anders dan de boodschappen online kopen bij AH!! Je wilt 'm zien, er in zitten en een proefrit maken. Zijn er grenzen aan deze digitale ontwikkelingen, waardoor er personeel op de schopstoel komt. Want daar komt het op neer. Personeel eruit, rendement omhoog. Alles draait om geld in djeze wereld. Ooit zal de omslag komen.
Initiatieven zoals auto.nl, bynco en https://MrWheelson.nl laten zien dat het online kopen van auto's steeds meer ingeburgerd raakt. Maar het is zeker nog lang niet voor iedereen weggelegd.