Twinkle | Digital Commerce

Kieskeurig.nl: 'Black Friday-kortingen teleurstelling voor consument'

2018-10-11
1000562
  • [nieuws]
  • 1:27

Consumenten verwachten op Black Friday veel hogere kortingen dan er daadwerkelijk gegeven worden. Dat concludeert Kieskeurig.nl, dat spreekt van een 'mismatch' tussen prijzen en verwachtingen, uit eigen onderzoek.

De vergelijker ondervroeg 25.000 bezoekers over het naderende koopjesfestijn. Daarbij gaf 43 procent aan nog nooit van Black Friday gehoord te hebben. Shoppers die wel bekend zijn met het fenomeen, hoopten met name in de productcategorie Beeld & Geluid een goede aanbieding te scoren en stelden daarvoor geplande aankopen uit. Ook de categorie Smartphone & Tablets blijkt populair.

Wanneer het echter eenmaal zover is, voldoet de geboden korting in veel gevallen niet aan de verwachting van de hoopvolle kopers. Van hen verwacht 85 procent ten minste 20 procent korting te krijgen; één op de vijf consumenten denkt zelfs minimaal 50 procent korting te krijgen.

Afgeprijsde televisies

Kieskeurig.nl onderzocht onder meer de prijzen van televisies in de periode rondom Black Friday 2017. '80 procent van de televisies kreeg een korting van 0 procent tot 20 procent – terwijl 89 procent van de mannen en 88 procent van de vrouwen die wachten met een aankoop tot Black Friday een korting van meer dan 20 procent verwacht in Beeld & Geluid', meldt het rapport.

Dit jaar valt Black Friday op 23 november. Kieskeurig.nl, dat tijdens de afgelopen editie 154 procent meer verkeer registreerde, concludeert: 'Hanteren webshops tijdens Black Friday 2018 dezelfde kortingen op televisies als in 2017, dan zullen ze dus niet aan de verwachting van de consument voldoen.'

In het komende nummer van Twinkle, dat aanstaande dinsdag verschijnt, vertellen De Online Drogist, Lintenkopen.nl en Gadero over hun overwegingen wel of juist niet met kortingsacties aan te haken bij de naderende koopjesdagen.