Twinkle | Digital Commerce

Postspreiding niet bij brievenbuspakjes

2018-09-13
19201080
  • 2:33

PostNL wil voorkomen dat postbodes de ene dag met hele volle, de volgende met hele lege tassen op pad gaan. Spreiding is het devies. Mocht het zover komen, dan vallen brievenbuspakjes erbuiten.

Dat laat PostNL desgevraagd weten aan Twinkle. Deze week verscheen het bericht dat de marktleider post wil spreiden om efficiënter te kunnen opereren in tijden van dalende volumes. Postbodes hebben het op dinsdag, donderdag en zaterdag veel drukker dan op woensdag en vrijdag.

Gelijkmatiger verdelen

‘Zakelijke brieven die geen directe haast hebben’, zo rapporteerde Nu.nl, zouden soms een dag langer blijven liggen om de stapels gelijkmatiger over de week te verdelen. Post van consumenten wordt in deze plannen wel gewoon de volgende bezorgdag afgeleverd. Hetzelfde geldt voor pakketjes die door de gleuf kunnen, aldus een woordvoerder: ‘De service voor brievenbuspakjes blijft ongewijzigd.’

Bezorging duurde en minder vaak

In tien jaar tijd zag PostNL het aantal bezorgde poststukken met de helft afnemen, tot 2,5 miljard in 2017. Geconfronteerd met de teruggang heeft PostNL de prijs van een postzegel (thans 83 cent) steeds verhoogd. Het bedrijf bezorgt al een aantal jaren geen post meer op maandag. Wie op zaterdag bestelt, vindt een brievenbuspakje daardoor pas dinsdag op de mat.

Consolidatie

Het postvolume zal naar verwachting opnieuw gehalveerd zijn in 2025. In Den Haag wordt gesproken over de toekomst van de postbezorging in Nederland. Volgens Herna Verhagen, ceo van PostNL, is ‘consolidatie onvermijdelijk’. Vergaande samenwerking met Sandd ligt in de rede, al dan niet gecombineerd met verdere prijsstijgingen en/of het schrappen van bestaande bezorgdagen.


UPDATE

PostNL laat nog weten:

'We passen onze dienstverlening continu aan. Aan de aanhoudende volumedaling en aan de behoeften van onze klanten om de post betrouwbaar, betaalbaar en bereikbaar te houden. Ook op de langere termijn willen we namelijk het service- en kwaliteitsniveau kunnen bieden waar onze klanten om vragen. Dat maakt dat we deze verandering nu voorbereiden.'

'In 2019 vernieuwen we een aantal belangrijke producten voor onze klanten. Onze zakelijke klanten kunnen nu kiezen voor bezorging de volgende dag (24-uurspost) of voor bezorging op dinsdag, donderdag en zaterdag (niet-24-uurspost). Vanaf juni 2019 kunnen klanten voor deze niet-24-uurspost kiezen voor bezorging uit vijf bezorgdagen. Daarmee verruimen wij de bezorgmogelijkheden voor niet-24-uurspost van drie naar vijf bezorgdagen. Als een klant zo’n vernieuwd product koopt, wordt de bezorging verspreid over twee dagen. Voor de 24-uurspost verandert er niets. We blijven vijf dagen in de week 24-uurspost bezorgen in iedere wijk. En met dezelfde hoge kwaliteit. De aanpassing heeft dus geen invloed op de consumentenpost. Naast de aanpassingen op niet-24-uurspost blijven wij gewoon de vertrouwde producten voeren.'

'De aanpassingen in onze producten zorgen ook voor aanpassingen in ons werkpatroon. Er zijn straks meer mogelijkheden voor collega’s om op woensdag en vrijdag te werken, omdat er werk verschuift van de andere dagen naar deze dagen. Zo kunnen we verschillende contracten maken voor bezorgers afhankelijk van hun wensen. Dat kunnen ook grotere contracten zijn. En we zijn van plan om straks bedrijfsfietsen beschikbaar te stellen voor veel bezorgers. Bij grote lopen met veel post zijn we van plan om met elektrische bakfietsen te gaan werken. En bij kleinere lopen met minder post met elektrische fietsen. Op een proeflocatie in Ede testen we de bezorging met elektrische bakfietsen. De ervaringen van de bezorgers daar nemen we mee in de plannen.'