Twinkle | Digital Commerce

Facebook: ‘We staan op de drempel van augmented commerce’

2018-09-20
980551
  • 2:16

Van winkelstraat naar e-commerce, van omnichannel naar de mobile-first commerce-fase waarin we zijn aanbeland, kloppen we op de deur van augmented commerce. Dat voorspelde Sylvain Querne (Facebook) vanmorgen tijdens Shopping Today.

‘Zo ziet retail’s new storefront eruit’, schetste het hoofd retail & e-commerce de nabije toekomst op het hoofdpodium van Shopping Today in DeFabrique (Utrecht). Querne spreekt nadrukkelijk over ‘vandaag’, niet over ‘morgen’: op het gebied van AR moeten (r)etailers namelijk eerst leren lopen, voordat ze kunnen rennen, waarschuwde de topman. ‘Stop niet gelijk al je efforts in AR als de basis nog niet in orde is.’

Trends volgen

Zelf houdt Facebook de ontwikkelingen op het gebied van augmented reality nauwlettend in de gaten en volgt die liever dan dat het nieuwe technologieën introduceert. ‘Eerst analyseren wij het gedrag van de consument, dan handelen we en passen we het product naar wens aan. Neem bijvoorbeeld Instagram Stories, dat we vorig jaar introduceerden: dat bleek uiteindelijk zelfs populairder dan de basis, dus investeren we sindsdien veel in dat onderdeel en voegden we Carousel toe. Die aanpak hanteren we ook op het gebied van bijvoorbeeld voice commerce: een trend die in ontwikkeling is, maar nog niet zó groot dat we met een speciaal product moeten komen.’

AR Ads en video

Op AR-vlak test Facebook momenteel nieuwe ‘AR Ads’. ‘Consumenten kunnen daarbij op een video klikken en een product virtueel uittesten. Tap to try it on.’ Querne zet met name in op video’s om een match tussen producten en consumenten tot stand te brengen. ‘We worden overspoeld met informatie, we zijn het bovendien gewend om naar bewegend beeld te kijken. Acht op de tien consumenten kijken liever een korte video om over een product te leren dan dat ze een tekst moeten lezen.’

Wees relevant

Querne benadrukte daarnaast het belang van de relevantie van advertenties. ‘Anno 2018 verwacht het gros van de consumenten dat zij gepersonaliseerde content voorgeschoteld krijgen. De meest gehoorde klacht die Facebook ontvangt, gaat niet over het tonen van advertenties, maar over het niet tonen van relevante advertenties! Relevance is key.’

Techniek en marketing

Ondanks het aanstormende augmented reality-tijdperk shoppen consumenten volgens de Facebook-voorman nog steeds het liefst offline. Daarom zet het sociale medium in op samenwerkingen met allerlei partners uit de winkelstraat. Een voorbeeld daarvan is het tonen van locatiegebaseerde advertenties, die call to action-opties bieden: een navigatiefunctie, een belknop en een berichtenoptie. ‘Het verbinden van offline met online is een behoorlijke uitdaging’, aldus Querne. ‘Bij sommige samenwerkingen introduceerden wij de cto’s en cmo’s bij onze partner. “Cto’s, zijn dat de mensen die computers repareren?” hoorden we soms. Het verbinden van technische en marketingteams blijkt in de praktijk wel heel belangrijk om succes te boeken. Reach customers were they are, with personalized content, in the format they prefer.’