Twinkle | Digital Commerce

WhatsApp Business heeft een API, maar wat nu?

2018-08-03
1000562
  • 2:08

Eerder deze week kondigde Facebook de nieuwste update van zijn WhatsApp Business applicatie aan. De app is nu voorzien van een API. Een welkome toevoeging, stelt Dirk Jan Dokman.

Volgens Dokman, cco bij CX Company, een bedrijf dat is gespecialiseerd in chatbottechnologie, wordt de applicatie voor webshops en bedrijven nu een stuk interessanter. 'We hebben nu eindelijk de mogelijkheid om te gaan integreren', merkt hij op in gesprek met Twinkle. Dokman, die in een interview eerder dit jaar aangaf dat een API in de applicatie noodzakelijk was, ziet nu veel meer mogelijkheden, ook voor webwinkeliers. 'Je kunt nu veel gemakkelijker het hele salesproces volledig via WhatsApp afhandelen. Het is dan ook voor een breder publiek interessant geworden. Bedrijven zijn nu in staat om grote volumes te draaien, je ziet ook dat steeds meer mensen het heel fijn vinden om via conversatie in plaats van websites de dialoog aan te gaan en dingen te regelen voor zichzelf.'

Commercieel misbruik doodsteek voor WhatsApp Business

Eén van de belangrijkste zaken die Facebook in de nieuwste WhatsApp Business-update heeft toegevoegd, is volgens Dokman dat consumenten zelf de interactie moeten maken met de chatbot. Dat doen ze middels een click-to-chat button. 'Op deze manier voorkom je dat je veel wordt gespamd. Dat hebben we heel vroeger met MSN gezien, daar werd je continu lastig gevallen met reclame. Dat zou echt de doodsteek zijn voor WhatsApp Business, als het commercieel misbruikt wordt.'

Zelf programmeren

Nu de Application Programming Interface(API) in de app is geïntegreerd, is WhatsApp Business voor veel meer bedrijven ineens een stuk aantrekkelijker geworden, Zij kunnen immers zelf gaan programmeren en daardoor hoge volumes draaien. Zonder API was de app volgens Dokman alleen interessant voor 'relatief kleine bedrijven met een klein volume'. Hij verwacht dan ook dat veel bedrijven overstag zullen gaan. 'De meeste bedrijven willen WhatsApp integreren in hun hele kanaalstrategie, dus aansluiten op chatbots en CRM-systemen en dat is nu eindelijk mogelijk. Dat was middels een paar hacks al wel mogelijk maar echt grote bedrijven die hebben over het algemeen wat meer weerstand om niet-gecertificeerde dingen te doen. Nu die API er is, kunnen bedrijven los gaan.'

'Ziet er goed uit'

Voor bedrijven die met WhatsApp Business in zee willen gaan is het zaak om vooral te ontdekken wat er met de API allemaal mogelijk. Dokman: 'Op dit moment weet ik nog niet precies wat de API allemaal kan, in hoeverre je bijvoorbeeld allerlei informatie en afbeeldingen via die API kunt sturen. Maar tot dusver denk ik dat het er allemaal goed uitziet.'

Lees ook:
'Loont WhatsApp Business de moeite?' (Twinkle 3 2018)
'WhatsApp Business uitgebreid met business API' (Twinkle 2-8-2018)