Twinkle | Digital Commerce

Beste review geen garantie voor aankoop

2018-08-15
1000562
  • [nieuws]
  • 1:18

Een bedrijf met 5-sterren beoordeling zou toch voldoende aanleiding moeten zijn voor een consument om daar een aankoop te doen. In de praktijk blijkt dit niet helemaal het geval.

Een 4-sterren beoordeling is voor meer consumenten een trigger om op de bestelknop te drukken. Dat blijkt uit een peiling van reviewsite Trustpilot onder 3.833 Nederlanders. 73 procent van de ondervraagden geeft aan best een aankoop te willen doen als een bedrijf de volle vijf sterren in het bezit heeft, een kleine meerderheid (78 procent) ziet een sterretje minder niet als belemmering om te shoppen.

Geen verassing

Voor Chris van Dongen, team lead Benelux markets bij Trustpilot komt de uitslag niet als een verrassing. ‘Consumenten vinden een bedrijf wellicht meer betrouwbaar wanneer deze niet per se over een perfecte score beschikt. Goede en slechte reviews publiceren laat zien dat je als bedrijf niets te verbergen hebt.’

Ook topreviews producten bieden geen garantie

Maar niet alleen beoordelingen van bedrijven kunnen van invloed zijn op de consument. Eerder stelde promovendus Alec Minnema in gesprek met Twinkle dat een té positieve review op een artikel ook averechts kan werken. 'Bij té positieve reviews hemelt de klant zijn aankoop vooraf op. Dan kan het alleen maar tegenvallen. Als retailers moet je je klanten zo goed mogelijk informeren. Daarmee kun je de terugstuurkans aanzienlijk verkleinen.' Eerder bleek uit een onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen ook al dat extreem goed gewaardeerde producten eerder worden geretourneerd. Vooral door het scheppen van een té hoog verwachtingspatroon.

Lees ook: ‘Beoordelingen wel/niet belonen’ (Twinkle 5 2018)