Twinkle | Digital Commerce

'Spraakbesturing gaat heel veel invloed hebben op ons dagelijks leven'

2018-07-30
1000562
  • 2:12

Met de vertaling van Google's spraakassistent naar het Nederlands gaat er een wereld open voor Nederlandse retailers. Zij spelen dan ook massaal in op de nieuwe ontwikkeling binnen voice commerce.

Google Assistent - zelfs de titel is vertaald - spreekt vanaf nu Nederlands en veel retailers stonden vorige week donderdag te popelen om het nieuws te delen. Albert Heijn, bol.com, Jumbo, MediaMarkt, Kruidvat en zelfs postbezorger PostNL; allemaal bieden ze een zogeheten 'action' aan in het Nederlandstalige spraakhulpje.

Vooralsnog beperkt die 'action' zich tot het zoeken naar en informeren over producten en diensten voor consumenten, volgens Alouschka van Dijk, conversatie specialist voor chatbots en voice assistants, duurt het niet lang voordat het daadwerkelijk kopen via Google Assistent zijn intrede doet. 'De vraag is of men het massaal en meteen gaat gebruiken. Het aanbod is er vrij snel, maar of het snel overgenomen gaat worden door gebruikers, dat zal nog even tijd nodig hebben. Als Google Home, de slimme speaker, ook in het Nederlands is, dan is dat ook weer een stap dichterbij. Hoe meer speakers en assistenten beschikbaar zijn in onze taal, des te sneller de stap naar het doen van aankopen.'

Ik denk dat veel bedrijven nog niet klaar zijn voor Google Assistent

Essentiele doorbraak

Uit onderzoek van ABN AMRO en Q&A, eerder dit jaar, bleek dat op dit moment één op de tien consumenten bereid is aan voice assisted shopping te doen. Over drie jaar is dat zelfs één op de vijf. Van Dijk voorspelt dan ook dat spraakassistenten een belangrijk onderdeel gaan worden van de Nederlandse huiskamer. 'Er gaat veel veranderen. Spraakbesturing gaat heel veel invloed hebben op ons dagelijks leven. In de Verenigde Staten zie je al dat één op de vijf volwassenen toegang heeft tot een smartspeaker. De introductie van de Nederlandse Google Assistent is een stap in die richting. Het is een essentiële doorbraak van communicatie met apparaten via spraak. Ik voorspel dan ook dat het een blijvende intregratie zal krijgen in ons leven.'

Niet klaar

De 'actions' die de retailers vorige week aankondigden, zitten veelal in de pilotfase. Het is dan ook verstandig voor die bedrijven om er veel mee te experimenteren, stelt Van Dijk: 'Ik denk dat veel bedrijven nog niet klaar zijn voor Google Assistent, dat is niet erg wat het zit nog in de experimentele fase. Het is goed om te ontdekken op welke manier ze middels spraak een toegevoegde waarde kunnen bieden aan de gebruiker. Ik zou dan ook zeggen: baken het doel en onderwerp goed af en communiceer dit ook. Want niet alleen bedrijven zijn aan het experimenteren, ook de gebruiker zelf moet Google Assistent nog beter leren kennen.'

Lees ook:
- 'Oke Google, doe mij een nieuwe smartphone!' (Twinkle 6-2018)
- 'Nederlandse e-commerce in zee met Google Assistent' (Twinkle 26-7-2018)