Twinkle | Digital Commerce

Prime Day Nederland straalt positief af op andere retailers

2018-07-20
1000562
  • 1:58

De eerste Amazon Prime Day in Nederland is achter de rug. Over de opbrengsten van het verkoopevent geeft Amazon weinig prijs. Wel is duidelijk dat ook andere retailers meeliften op het succes van het 36-urige koopjeswalhalla.

Dat stelt performance marketing-onderzoeker Criteo. Volgens Criteo stegen de online sales bij grote retailers in Nederland met 33 procent tijdens Prime Day. 'Het kan dus zijn dat koopjesjagers bij andere online winkels op zoek zijn gegaan naar een goede deal', stelt Pepijn Breijder, managing director Benelux en Nordics bij Criteo. 'Wat de oorzaak ook is, het is duidelijk dat ook onze nationale retailreuzen profiteren van Amazon Prime Day.'

De groei in online sales hangt samen met een stijgende trend in interesse in de retailers, bezoekersaantallen stegen met 19 procent terwijl de conversie gemiddeld met 14 procent toenam.

100 miljoen artikelen

Amazon's Prime Day 2018 was het grootste online event van de retailer. Daarmee liet het Cyber Monday en Black Friday achter zich. In totaal kochten Prime-leden wereldwijd meer dan 100 miljoen artikelen. Via Amazon's marktplaats werd meer dan 1 miljard dollar omgezet. Ook werden er niet eerder zoveel mensen lid van Amazon Prime dan op 16 juli 2018. 'Het verlengen van Prime Day dit jaar naar anderhalve dag zorgde ervoor dat we leden nog meer deals en toegang tot exclusieve producten konden bieden. Dit alles werd mogelijk gemaakt door ons wereldwijde team dat Prime Day groter en beter blijft maken', verklaart Jeff Wilke, ceo Worldwide Consumer bij Amazon in een statement.

Kleenex

Hoewel Amazon bijna geen cijfers deelt over Prime Day, is er wel bekend gemaakt - per land - wat de meestverkochte producten zijn geweest. In Nederland waren dat de Sandisk Micro SD, Osmart Zigbee Smart Plug en Philip Hue White Ambiance GU10 LED Spot. In Singapore, dat ook voor het eerste meedeed, behoorden Coca Cola Zero Sugar en Kleenex Ultra Soft Toilet Tissue tot de populairste producten.

'Aanbiedingen niet spectaculair'

Eerder deze week stelde bijzonder hoogleraar eMarketing en Distance Selling Cor Molenaar tegen Twinkle dat het debuut van Prime Day in Nederland nog wel voor wat teleurstellingen zorgde bij de Nederlandse shoppers. 'De aanbiedingen zijn redelijk, maar nog niet spectaculair voor een kleine speler op de Nederlandse markt. Daarnaast is het Prime-lidmaatschap locatieverbonden: in Nederland zijn wij gebonden aan Duitsland. Dit kan frustrerend zijn als je op de Amerikaanse site Prime-aanbiedingen ziet die niet geleverd worden in Nederland.'

Lees ook: 'Vuurproef Prime Day Nederland: korting, storing en uitdaging' (Twinkle 17-7-2018)