Twinkle | Digital Commerce

Kiyoh-oprichters verschuiven naar visual commerce

2018-06-15
1000562
  • [interview]
  • 3:03

Lasse Bourgonje en Jeroen van Opbergen, oprichters van Kiyoh en Klantenvertellen.nl, hebben de wereld van reviews verruild voor die van visual commerce. Die overstap resulteerde in Looqify, dat ondernemers ondersteunt met het tonen van hun product in beeld, shoppable en al.

Na maanden voorbereiding zijn de heren enkele weken geleden van start gegaan met hun nieuwe avontuur. ‘Looqify is nu echt in de lucht, de tool is live, we hebben de eerste gebruikerservaringen binnen. We zijn veel in gesprek met grotere partijen, bijvoorbeeld Euretco’, vertelt Van Opbergen.

Geautomatiseerd foto’s uploaden

In de basis richt Looqify zich op de – kleinere – MKB ondernemer, wiens telefoon vaak uitpuilt van de foto’s van zijn product of dienst. Denk bijvoorbeeld aan een MKB-er die kozijnen levert, een badkamerspecialist, een hovenier of een webshop die vloeren levert. Aan visueel materiaal is vandaag de dag geen gebrek, aan de vaardigheid om dat online te plaatsen, wél. ‘Veel ondernemers lukt dat niet, ze vinden het lastig, worstelen bijvoorbeeld met inlogcodes of hebben er geen tijd voor.’ Het gevolg is dat foto’s op telefoons blijven staan of verdwijnen. Looqify koppelt het fotomateriaal aan de bedrijfswebsite, waardoor het uploaden geautomatiseerd is. Gebruikers kunnen terugvallen op een netwerk aan fotografen, maar dat is niet verplicht: Looqify biedt een abonnement mét en zonder fotografiedienst.

 ‘Visual commerce bestaat al langer, maar het laat op zich wachten’, vertelt Van Opbergen. ‘Je ziet nu wel dat het steeds belangrijker wordt.’ Bourgonje: ‘We begonnen met ondernemers die producten in en om het huis verkochten, maar in feite is de tool geschikt voor elk soort product dat je graag visueel aan klanten toont, in een bepaalde context. Zo spreken we nu ondernemers die drukwerk en presentatiemateriaal maken.’ Naast het bekijken van de geüploade productfoto’s kunnen klanten binnenkort ook met één klik naar het betreffende product in de webshop navigeren: over enkele weken wordt het beeldmateriaal shoppable.

Sociale media

Is het niet gewoon makkelijker om foto’s van je assortiment eenvoudigweg te delen op sociale media? Pinterest en Instagram, om maar enkele populaire grootheden te noemen, timmeren hard aan de weg om mogelijkheden op e-commerce gebied te bieden. Daaraan kleeft echter één groot nadeel, waarschuwen Van Opbergen en Bourgonje: wie jouw productfoto’s ontdekt, krijgt via zoeksuggesties, objectherkenning en tracking cookies algauw het aanbod van de concurrent voor ogen. ‘Zo bevorder je concurrentie’, zegt Van Opbergen. ‘Veel bedrijven plaatsen op hun website een knop naar hun sociale media-accounts en leiden hun klanten van hun eigen omgeving weg, waar ze op andere aanbieders stuiten. Ons advies: hou het op omgekeerd eenrichtingsverkeer, verwijs dus vanaf sociale media naar je eigen website, om je klant niet onderweg kwijt te raken. Bovendien zoekt men steeds vaker via Google afbeelding. Het is dus van belang regelmatig nieuwe foto’s op je website te tonen, zodat deze in Google afbeeldingen worden opgepikt en je daarmee bezoekers naar je website trekt.’

Netwerksites

Herkennen we invloeden van Kiyoh en Klantenvertellen.nl terug in Looqify? Niet direct, aldus de heren. In tegenstelling tot het centraal stellen van de mening van de consument is dat bij het fotomateriaal juist niet de bedoeling. ‘Er wordt geen oordeel gevormd, het is gewoon een getoonde foto, iedereen mag daar wat van vinden. We koppelen er bewust geen reviews aan, dat leidt juist tot een extra inspanningsverplichting voor de ondernemer, die we proberen te ontzorgen.’ Dan toch een kleine erfenis: ‘Voor Kiyoh en Klantenvertellen.nl plaatsten wij reviews over onze klanten ook bij allerlei netwerksites, op zoveel mogelijk verschillende plaatsen. Beoordelingen van een autodealer verschenen bijvoorbeeld ook bij AutoTrack, Autotrader.com of Autoscout24. Dat netwerk bouwen we nu nog op binnen deze branche, maar het is wel de bedoeling dat de foto’s die via Looqify online gezet worden, ook verschijnen op allerlei andere relevante websites. Wij zijn in gesprek met Bouwnu.nl en DTG. Die ervaring nemen we mee uit onze vorige levens.’