Twinkle | Digital Commerce

Op welke e-commerce platforms draait de Twinkle100?

2018-05-18
1608905
  • 2:43

Bij het kiezen van het juiste e-commerce platform komt veel keuzestress kijken; alleen al het doorlopen van het voortraject neemt gemiddeld zo’n zes maanden in beslag.

Tekst: Kees Beckeringh

Om het kaf van het koren te scheiden, onderzocht ik samen met mijn team binnen ISM de platformkeuzes van e-commerce’ finest: de honderd grootste online retailers van Nederland plus honderd runners-up, zoals vermeld in de laatste Twinkle100. In dit artikel noem ik vier interessante bevindingen over deze tweehonderd bedrijven.


Afbeelding 1: platformgebruik door de tweehonderd grootste online retailers in Nederland

Voor dit onderzoek hebben we de tweehonderd retailers in de Twinkle100 van 2017 geanalyseerd met de tool BuildWith. De tool geeft aan op welk platform een webwinkel draait. In een aantal gevallen hebben we navraag gedaan bij bedrijven, omdat de tool of de informatie uit de Twinkle100 geen uitsluitsel boden. Het taartdiagram hierboven is gebaseerd op de 189 bedrijven waarvan we het platform hebben kunnen achterhalen.

Ontdekking 1: maatwerkplatformen winnen de race

Maar liefst 30 procent van de bedrijven laat z’n eigen platform zelf ontwikkelen. Dat vooral de grootste online verkopers hierover beschikken is niet verrassend; grotere organisaties hebben relatief complexe processen, waardoor een maatwerkproduct meer uitkomst biedt. Onder meer Greetz.nl en Dominos.nl draaien op een maatwerkplatform.


Afbeelding 2: platformgebruik door de top-50 uit de Twinkle100

Ontdekking 2: Magento het populairst

Kijken we niet naar maatwerkoplossingen, dan is Magento veruit het populairste e-commerce platform onder (alle tweehonderd) retailers in de Twinkle: 1 op de 5 sites draait erop. Een mogelijke verklaring hiervoor is het open source-karakter van Magento. Dit verkleint de kans op vendor lock-ins en maakt het overstappen naar een andere technische partij dus laagdrempeliger.

Een tweede mogelijke verklaring is de relatief lage total cost of ownership die met open source-software zoals Magento gemoeid is. Dit betekent dat de totale kosten om een platform geheel naar wens in te richten relatief laag zijn. Maatwerkplatformen hebben weinig kant-en-klare oplossingen voor handen, waardoor vrijwel alles vanuit het niets dient te worden ontwikkeld. Open source-platforms zoals Magento bieden hun gebruikers toegang tot duizenden extensies en plug-ins die tegen relatief lage kosten aan te schaffen zijn. Met deze extensies kunnen functionaliteitswensen worden ingevuld, wat leidt tot besparingen in de ontwikkelingskosten.

Onder meer Nespresso.nl, Bodyenfitshop.nl en Fietsenwinkel.nl draaien op Magento.

Ontdekking 3: Demandware komt niet verder dan de modebranche

Demandware, tegenwoordig Salesforce Commerce Cloud, baseert zijn licentiekosten op een percentage van de webshopomzet. Hoe hoger de omzet, hoe hoger de contributie dus wordt. Uit onze statistieken blijkt Demandware vooral populair binnen de modebranche: op Rituals na zijn alle afnemers daarin actief. Enkele voorbeelden van Demandware-webshops zijn Omoda.nl, Esprit.nl en Scotch-soda.com.

Ontdekking 4: ontbrekend is niet per se onbemind

In de Twinkle100 staan meerdere platformoplossingen met 5 of minder gebruikers. Denk aan Hybris en Lightspeed. Zij hebben weliswaar geen dominante positie, maar genieten toch van een enorme naamsbekendheid onder e-commerce professionals. Op zich is dit niet verrassend, gezien de sterke b2b-focus van Hybris en het grote marktaandeel van Lightspeed in het lagere b2c-segment.

Er zijn meerdere e-commerce platforms die wereldwijd zeer populair zijn, maar niet door de retailers in de laatste Twinkle100 lijken te worden gebruikt; in ons onderzoek kwamen we althans geen websites tegen die gebruik maken van OpenCart, osCommerce, Prestashop, Shopify of Shopware. Deze platformen hebben de grotere Nederlandse organisaties blijkbaar niet overtuigd van hun unieke meerwaarde ten opzichte van platformen als Demandware, Intershop en met name Magento.

Kees Beckeringh is Team Lead SEO bij ISM eCompany.