Twinkle | Digital Commerce

Nederlandse bedrijven benutten digitale voorsprong niet

2018-05-18
1000562
  • [nieuws]
  • 2:10

Nederland komt goed uit de bus in een onderzoek van de Europese Commissie over de staat van digitale economieën. Van alle 28 lidstaten bezet Nederland, na Denemarken, Zweden en Finland de vierde plaats in de ranglijst.

Volgens het rapport benutten Nederlandse bedrijven - voornamelijk MKB'ers - de digitale voorsprong van ons land echter niet goed genoeg. Landen als Ierland, Zweden en Tsjechië doen dat veel beter. Zo verkoopt bijna 30 procent van de Ierse MKB'ers online. De helft van hen verkoopt hun waar ook buiten de eigen landsgrens.

De Europese Commissie constateert dat slechts één vijfde van de bedrijven in de EU goed gedigitaliseerd is, in Nederland heeft 40 procent van de bedrijven het goed voor elkaar als het om digitalisering gaat. Aan de andere kant ziet de Commissie dat in landen als Bulgarije, Roemenie, Letland, Italie, Griekenland, Hongarije en Frankrijk meer dan de helft van de bedrijven niet goed genoeg in de digitalisering van hun bedrijf investeert.

Grote bedrijven doen het beter

In het verslag vergelijkt de Commissie het verschil in digitalisering tussen midden- en kleinbedrijven en grote bedrijven. hieruit blijkt dat 17 procent van de MKB-bedrijven in Europa online verkoopt, tegenover 39 procent van de grote bedrijven.

Doeleinden

Naast de digitalisering bij haar lidstaten besteedt de Commissie in het onderzoek ook aandacht aan het gebruik van internet onder Europeanen. Daaruit blijkt dat 68 procent van de Europeanen internet gebruikt om te shoppen. Het onderzoek gaat ook dieper in op het aankoopgedrag, zo blijkt dat online shoppen populair is onder Europeanen die jong en hoog opgeleid zijn en een baan hebben. Ook tussen de onderlinge lidstaten is er veel verschil in het aantal inwoners dat online winkelt. Zo shopt 86 procent van de Britten online en is het percentage online shoppers in Roemenië slechts 23 procent (in 2016 was dit nog 18 procent).

Tevreden

Van de Europeanen die wel eens een online aankoop doet, geeft 70 procent aan daarbij geen problemen te ervaren. Europese internetgebruikers die nog nooit een online aankoop hebben gedaan, doen dat vooral (69 procent) omdat ze liever zelf gaan winkelen, een product eerst willen zien, uit medelijden met de winkel of uit macht der gewoonte.

Cross-border

Slechts 22 procent van de Europeanen doet wel eens een online aankoop bij een buitenlandse webshop. Ook daarin zit veel verschil per lidstaat. Zo heeft 79 procent van de Luxemburgse online shoppers weleens een aankoop gedaan bij een webshop buiten de eigen landsgrens.

Populaire producten

Vorig jaar kochten Europeanen het liefst kleding en sportartikelen online (64 procent), ook huishoudartikelen zijn populair (46 procent). 40 procent van de Europeanen geeft aan in een tijdsbestek van drie maanden tussen de 100 en 499 euro aan online bestellingen te besteden.