Twinkle | Digital Commerce

Walmart bouwt high tech super in China

2018-04-04
1000562
  • [nieuws]
  • 0:59

Nog dit jaar openen in China vijf verkooppunten van Walmarts nieuwe supermarktconcept Huixuan. Daarbij ligt de nadruk op comfort en snelheid met behulp van technische oplossingen.

Walmart, dat in China zo'n 400 hypermarkten runt, mikt bij het nieuwe concept op kleinere locaties van zo'n 1.200 vierkante meter. Het assortiment van de Huixuan-winkels, dat gemiddeld zo'n 8.000 artikelen telt, is grotendeels gebaseerd op het online aanbod van Walmart in China: ruim tachtig procent ervan is dan ook binnen het half uur thuis leverbaar.

High tech shoppen

Chinese consumenten hoeven er ook niet in de rij te staan voor de kassa: ze scannen en betalen de producten met hun smartphone. Ook in het nieuwe supermarktconcept 7Fresh van JD.com - concurrent, maar ook partner van Walmart in China - ontbreekt de kassa; de retailketen zet er, net als Walmart, mee in op een high tech-omgeving voor Chinese boodschappen. E-tailgigant Alibaba aast eveneens op een aandeel in de fysieke boodschappenmarkt en ontwikkelt daarnaast een eigen winkelcentrum voor nieuwe retailtechnologieën.