Twinkle | Digital Commerce

Einde voor LiL.nl en Designwonen.com

2018-04-20
980550
  • [nieuws]
  • 1:29

Lil.nl heeft faillissement aangevraagd. In een verklaring op zijn website meldt de e-tailer dat het wegvallen van een beoogde investeerder en het annuleren van orders door bezorgde klanten het definitieve einde van de onderneming betekenden.

Na de uitzending van Radar op 9 april raakte de al noodlijdende woonwebwinkel verder in een neerwaartse spiraal. Mede-oprichter Rob Muntz legde verantwoording af en trachtte zorgen bij klanten weg te nemen, maar dat mocht niet baten; tijdens en na de uitzending werden orders 'massaal' opgezegd; vervolgens halveerde de omzet, aldus LiL.nl. 'Daarnaast zegden verschillende leveranciers het vertrouwen op door niet meer - op rekening - te leveren en ook de payment provider besloot eenzijdig om grotere bedragen langer vast te houden.'

Als nummer 160 van de Twinkle100 draaide LiL.nl naar eigen zeggen in 2017 nog 7,1 miljoen euro omzet.

Klachtenstroom

Radar en Thuiswinkel.org kwamen in actie na een stortvloed aan klachten van consumenten; die hadden betrekking op het niet of heel laat uitleveren van orders, het niet ingaan op het annuleren van bestellingen en het uitblijven van terugbetalingen. Ook de klantenservice zou slecht bereikbaar zijn. In de uitzending rapporteerden verschillende klantenservicemedewerkers anoniem over het bewust misleiden van gedupeerde klanten.

Per direct gestopt

De meldingen leidden onder meer tot een schorsing van LiL.nl door Thuiswinkel.org, dat de e-tailer de kans wilde geven de komende tijd zijn naam te zuiveren. In de tussentijd mocht het bedrijf niet langer het Thuiswinkel Waarborg voeren. Nu blijkt dat de verkoopactiviteiten van zowel LiL.nl en Designwonen.com en zusterbedrijf Designwonen.com per direct gestaakt worden; een curator zal zich ontfermen over de verdere gang van zaken. LiL.nl was niet direct bereikbaar voor commentaar.

Lees ook: 'Geschorst Lil.nl moet zich bewijzen aan Thuiswinkel.org' (10-04-'18)