Twinkle | Digital Commerce

De belofte van Progressive Web Apps

2018-01-26
1060596
  • 4:38

Het web staat aan de vooravond van een nieuwe revolutie. Waar een enkeling al bezig is met de voorbereiding, zullen de meeste bedrijven er slechts ‘iets’ over gehoord hebben. En toch zijn grote partijen als Magento, Google, Apple, Windows flink aan het investeren en druk bezig om hun organisatie klaar te stomen voor Progressive Web Apps.

Tekst: Jamie Maria Schouren

Progressive Web Apps (PWA’s) zijn, in het kort, web-based applicaties. Het zijn dus sites, gebouwd met technologie die gelijk is aan die van native apps. Ze zijn in staat om de mogelijkheden van native apps te gebruiken en brengen zo het beste van een website en een app samen.

PWA’s worden wel ‘the next big thing after responsive web design’ genoemd. Waar tot een aantal jaar geleden aparte mobiele en desktop sites bestonden, met URL’s als Mobiel.xxxx.nl, zijn die inmiddels vervangen door sites die alle denkbare schermgrootten kunnen bedienen. PWA’s brengen een soortgelijke digitale revolutie teweeg. Hierbij wordt de splitsing tussen websites en native apps volledig opgeheven.

Voordelen van PWA's

Wat zijn de voordelen van websites die zich als app gedragen?

  1. Betrouwbaar
    PWA’s zijn betrouwbaar. Ze gaan nooit offline en zullen altijd in een oogwenk laden, zelfs op een slecht netwerk.
  2. Snel
    PWA’s zijn ontzettend snel, ze reageren direct op de gebruiker, met mooie interacties die geheel probleemloos en zonder haperingen zullen verlopen.
  3. Engaging
    PWA’s voelen als een native app op de device van de gebruiker, met een zeer sterke user experience.

Voorwaarden aan PWA's

Om echt als PWA te worden gekwalificeerd moet een site volgens Google aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Progressief: PWA’s werken voor iedere gebruiker ongeacht browser of device-keuze
  • Responsive: PWA’s passen overal en werken overal op.
  • Onafhankelijk van verbinding: PWA’s werken online én offline, ook op slechte netwerken
  • Native App-like: PWA’s voelen als een app door gebruik, navigatie en design
  • Fresh: een PWA is altijd up to date
  • Veilig: PWA’s zijn altijd HTTPS
  • Indexeerbaar: anders dan bij native apps is de content van PWA’s wel volledig indexeerbaar door bots (en dus SEO vriendelijk!)
  • Re-engagable: PWA’s activeren gebruikers actief opnieuw door bijvoorbeeld het gebruik van push notificaties
  • Linkbaar: PWA’s zijn gewoon met een URL linkbaar

Als een Progressive Web App aan deze voorwaarden voldoet, kan ze ook met één klik worden opgeslagen op de homepage, net als een echte app. Dus niet enkel een link naar de browser, maar een native app met splash screen, notificaties, offline modus et cetera.

PWA’s voor e-commerce

Wanneer we een PWA zien als een ‘webapplicatie’ en deze technologie gaan inzetten voor e-commerce, dan wordt het ook tijd op op een andere manier naar onze webshops te gaan kijken. We kunnen vele nieuwe mogelijkheden gaan verkennen door features te implementeren die voorheen enkel alleen voor native apps beschikbaar waren, zoals bijvoorbeeld splash screens, background sync, offline werken en wellicht een van de meest interessante: push-notificaties op mobiel.

De mogelijkheid tot push-notificaties op mobiel voorziet voor webshops in een compleet nieuw marketingkanaal. Denk aan de optie om je klanten te laten herinneren aan een achtergelaten winkelwagen, een sale die gestart is of juist een nieuwe collectie die net binnen is. De cijfers liegen er ook niet om: 68 procent van gebruikers geeft toestemming voor het gebruik van push-notificaties voor apps. Push- notificaties hebben een 50 procent hogere open rate dan e-mails hebben, en de retention rate bij een app is tot wel tien maal hoger bij het gebruik van push notificaties.

Daarnaast is er op dit moment ook een aantal live resultaten te zien op PWA stats, een website die resultaten van op PWA overgestapte sites \registreert. Een voorbeeld hiervan is Lancôme, dat een verhoging van 17 procent in conversie zag en een verhoging van 51 procent in mobiele sessies. Daarnaast hadden push notificaties een open rate van 18 procent en zorgden ze daarmee voor 12 procent meer recovered carts. 8 procent van de mensen die reageerde op een push notificatie deed uiteindelijk een aankoop.

Bij MakeMyTrip zijn de resultaten nog indrukwekkender: 3x meer conversie en 160 procent groei in shopping sessies.

PWA stats laat een overzicht zien van resultaten die behaald zijn door websites die zijn overgestapt op PWA technologie.

Toegevoegde waarde

Om te bepalen of PWA’s nu echt de toekomst zijn van e-commerce moeten we vooral gaan kijken waar onze consumenten in de toekomst naar op zoek zijn.

Om te beginnen is dit gebruiksgemak. PWA’s vervangen de grens tussen native apps en (mobiele) websites. Er zijn zometeen geen 'twee systemen' meer, maar één flexibel systeem voor alles. Hierdoor ontstaat ook een groot voordeel voor de webshopeigenaar: er hoeft nog maar aan één systeem ontwikkeld te worden, een enorme kostenbesparing dus. Daarnaast is vooral de snelheid een ding. Gebruikers verwachten een snelle site. Twee jaar gelden accepteerden we een laadtijd van 3 seconden, nu is 53 procent van de bezoekers na drie seconden al afgehaakt. Hoeveel zullen er dat in de toekomst zijn? Met een PWA kunnen snelheden behaald worden die ook wel 'instant' genoemd worden: transities tussen pagina’s van slechts 25 milliseconden. Ter vergelijking: knipperen met je ogen duurt 100 tot 150 milliseconden.

Last but not least zijn de nieuwe marketingmogelijkheden key voor webshopeigenaren om over te stappen op PWA-technologie. Potentieel 20 procent meer conversie en 50 procent meer customer engagement met een PWA - wie wil dat nou niet.

Waar te beginnen?
Een aantal partijen bouwt of biedt al PWA-oplossingen voor de ‘mainstream’ markt. De meest bekende is Magento’s PWA Studio. Samen met Google is Magento bezig met het ontwikkelen van een basisarchitectuur en tooling om PWA’s in combinatie met Magento te kunnen gebruiken. Lancering volgt naar verwachting pas volgend jaar en het is nog de vraag of het een Community of Enterprise product zal worden. Magento adviseert bedrijven overigens zelf om nu niet te veel in front-end optimalisatie te investeren; over twee jaar zal dat weer opnieuw moeten als we allemaal PWA’s hebben.
Een alternatief zijn third party aanbieders (zoals wij bij Deity) die al vroeg zijn ingehaakt op de opkomende PWA-revolutie en die een platform ontwikkelen dat onafhankelijk te gebruiken is met cms en andere e-commerce software.

Jamie Maria Schouren is directeur bij Deity.