Twinkle | Digital Commerce

KLM-tickets mogelijk duurder op andere websites

2017-11-02
25081410
  • [nieuws]
  • 1:08

In navolging van andere grote luchtvaartmaatschappijen overweegt Air France-KLM vliegtickets duurder te maken als ze niet direct bij de airline zijn geboekt. Een Franse vaktitel meldt dat zo'n prijsmaatregel in april van kracht wordt.

Lufthansa introduceerde ruim twee jaar geleden al een zogenoemde GDS-toeslag (global distribution system) van 16 euro voor boekingen op andere sites, om – naar eigen zeggen – kosten te besparen en extra diensten te kunnen slijten. British Airways en Iberia kwamen dit jaar met een fee van 9,50 op de proppen.

Air France-KLM liet de mogelijkheid tot het nemen van een dergelijke maatregel eerder al open. Binnenkort, zo meldt TravelPro, zal KLM Nederland een toelichting geven op een nieuw distributiebeleid, wat speculaties over de introductie van een GDS-toeslag voedt.

Kostenargument

Uit een onderzoek (pdf) van de ECTAA, waar de ANVR bij is aangesloten, bleek onlangs overigens dat het veel genoemde kostenargument in twijfel moet worden getrokken. Die vlieger gaat volgens de belangenkoepel niet op, omdat airlines onder meer in de buidel moeten tasten om gevonden te worden in Google; een directe boeking op de eigen website brengt voor de airline dezelfde kosten met zich mee als boekingen via een GDS.

‘Kletskoek’

'Kletskoek dus’, reageert adjunct-directeur Walter Schut van de ANVR op TravMagazine.. ‘De toeslagen beperken de objectieve prijsvergelijking. Uit het onderzoek blijkt dat daar geen goede reden voor is.’