Twinkle | Digital Commerce

Annemarie Klaassen (Tix.nl): Work – save – travel – repeat

2017-10-23
1000561
  • [interview]
  • 2:46

Annemarie Klaassen kwam er tijdens haar opleiding Leisure Studies achter dat de meeste afgestudeerden terechtkwamen bij de gemeente of in het onderwijs. Maar zij wilde liever iets commercieels: ‘Ik zie graag direct resultaat van mijn werk.’ Na een tweede Master Marketing Management begon ze als customer marketeer bij Otto. Er volgden functies bij onder meer Kras en Online Dialogue. Onlangs startte ze bij Tix.nl.

--------------------------------------------------------------------
Annemarie Klaassen
Functie: conversiemanager Tix.nl
Leeftijd: 33
--------------------------------------------------------------------

Online inspiratie

Mijn grootste inspiratiebron is Booking.com. Het bijzondere aan deze site vind ik dat, als je iemand zou vragen om een reissite te ontwerpen, die er nooit zo zou uitzien als Booking.com er nu uitziet. Het is bepaald niet de meest gebruiksvriendelijke of mooiste website die je je kunt voorstellen. Toch werkt deze op data gebaseerde site uitstekend. Verder kijk ik veel naar andere online reisbureaus om te zien wat er gebeurt, wat er voor nieuwe initiatieven ontplooid worden. Denk aan Airbnb, maar ik kijk ook naar bijvoorbeeld Kiwi.com; dat gaat op een heel slimme manier om met tickets boeken.’

Vakgebied

‘Aantrekkelijk aan e-commerce vind ik de resultaatgerichtheid. Je ziet snel rendement van je input. Ik werk graag met een doel voor ogen, met deadlines en met targets.’

Ontwikkelingen

Het valt me op dat het belang van mobiel tegenwoordig nog steeds wordt onderschat. Ik werkte eerder in mijn loopbaan bij Kras, en daar zagen we vijf jaar geleden al dat er zelfs op mobieltjes reizen naar China werden geboekt. Terwijl iedereen toen dacht dat de consument vooral op zijn desktop een reis boekte. En nu zie ik het nog steeds: als bedrijven een nieuwe website (laten) maken, wordt er eerst aan de desktopversie gewerkt, daarna pas aan de mobiele variant. Er moet echt een mindshift komen; je zou als bedrijf voorrang moeten geven aan de mobile view van je nieuwe website. Daar zijn consumenten immers het meest aanwezig.’

Shoppen

‘Ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst in de stad was om kleren of zo te kopen; ik schaf alles wat ik nodig heb online aan. Alleen voor boodschappen ga ik naar de supermarkt, want ik kan niet zo goed van tevoren beslissen wat ik wil eten. Overigens koop ik ook schoenen offline. Die wil ik graag passen. Anders moet ik zes paar bestellen en vijf paar weer terugsturen, dat vind ik omslachtig.’

Reizen

‘Al mijn vrije dagen gaan op aan vakantie. Mijn vriend en ik werken om te sparen om op vakantie te kunnen gaan. En dat ritme herhaalt zich, het vormt mijn levensmotto. We reizen de hele wereld over, maar hebben een voorkeur voor eilanden. Inmiddels ben ik onder meer naar alle Canarische Eilanden geweest, naar Madeira, de Azoren, Lofoten, IJsland en Spitsbergen, de meeste Waddeneilanden ook. Ik ben geen strandganger, ik ga liever hiken.’

Trots

‘Toen ik bij Online Dialogue werkte, heb ik diverse blogs geschreven over conversieoptimalisatie. Ik heb daar ook veel internationale contacten gelegd en werd naar aanleiding van mijn blogs uitgenodigd om te komen spreken op een congres in Jamaica. Dat was wel een uitdaging. Maar “Life begins at the end of your comfort zone”, aldus een beroemde quote van Neale Donald Walsch. Ik ben natuurlijk gegaan en daarna werd ik gevraagd om te spreken op Digital Elite Camp in Tallinn, Estland, en in november ga ik spreken bij Conversion Elite in Manchester. Daar ben ik enorm trots op!’

Guilty pleasure

‘Ik vind het heerlijk om na een dag hard werken en denken schaamteloos te genieten van een aflevering van Family Guy.’