Twinkle | Digital Commerce

'Beperk invloed e-commerce reuzen op handelsakkoorden'

2017-11-11
1000562
  • 1:15

Als de Europese Unie niet gauw met normen voor digitale handel komt, gaan grote internetbedrijven als Alibaba en Amazon ze bepalen. Die waarschuwing geeft europarlementariër Marietje Schaake (D66) in een nieuw initiatiefrapport.

'We moeten niet vergeten dat deze bedrijven een keihard winstoogmerk hebben', zegt Schaake tegen het FD over internetgiganten, die volgens de bewindsvrouw in het politieke gat zullen springen wanneer de Europese Commissie niet bijtijds een raamwerk aangeeft bij handelsakkoorden, bijvoorbeeld op het gebied van privacy en mededinging. 'De wetgever moet het initiatief houden.'

Een voorbeeld van dergelijke particuliere initiatieven is het idee van Alibaba's Jack Ma om internationale vrijhandelszones op het gebied van e-commerce te ontwikkelen, waarvoor de topman al samenwerkingen met de Maleisische overheid op touw zette, aldus het FD. Schaake spoort eurocommissaris Cecilia Malmström (handel) aan Europese ondergrenzen te formeren bij handelsakkoorden, zodat zaken als digitaal intellectueel eigendom en klantgegevens beschermd worden binnen de EU.

Digital Single Market

Het enerzijds aan banden leggen en anderzijds stimuleren van eenwording van Europese e-commercebedrijven staat, ondanks de oproep van Schaake, hoog op de agenda van de Europese Commissie. In het streven naar een Digital Single Market bestrijdt de EU praktijken als geoblocking en kartelvorming, maar richtte bijvoorbeeld ook een internationale vergelijkingssite voor crossborder-tarieven op, nam online consumentenrecht onder de loep en werkt aan hervorming van cookiewetgeving.

Zie ook: 'Europa's Digital Single Market' (13-01-'17)