Twinkle | Digital Commerce

Albert Heijn maakt boodschappenlijstje intelligent

2017-09-14
1000562
  • 1:12

Albert Heijn introduceert intelligente boodschappenlijstjes voor klanten die online bestellen. De via kunstmatige intelligentie gegenereerde lijstjes houden rekening met de frequentie waarmee consumenten bepaalde producten bestellen.

De gemiddelde online boodschappenwagen bestaat uit zeventig producten, meldt de supermarkt. Met eerder aankoopgedrag als leidraad stelt het boodschappenlijstje van 65.000 klanten met een geregistreerde bonuskaart zichzelf voortaan automatisch samen; klanten kunnen zelf producten wegstrepen of bijvoegen.

Elke bonuskaarthouder

'Appels kunnen bijvoorbeeld elke week op het lijstje staan, terwijl vuilniszakken misschien maar eens in de maand gekocht worden. Het enige dat klanten hoeven te doen, is hun boodschappenlijstje te controleren', verklaart de retailer in een persbericht. Aan een inmiddels afgesloten pilot namen 2.000 klanten deel. Albert Heijn wil met ingang van volgend jaar elke klant met een geregistreerde bonuskaart een 'relevant boodschappenlijstje' bieden, in zowel de Appie-app, de webwinkel als in fysieke winkels.

AR en chatbot

Naast machine learning maakt Albert Heijn ook gebruik van augmented reality-techniek in zijn productscanner: die geeft een digitale voorstelling van waar een product vandaan komt en welke Allerhande-recepten bij het artikel passen. Allerhande-liefhebbers kunnen sinds kort eveneens chatten met de receptengids via een speciale chatbot in Facebooks berichtenservice Messenger.

Spraakgestuurd boodschappenlijstje

De implementatie van kunstmatige intelligentie bij supermarkten vordert; zo maakte concurrent Jumbo vorige week bekend spraakbesturing te introduceren in zijn mobiele applicatie, zodat klanten met stemcommando's hun boodschappenlijstje samen kunnen stellen.