Twinkle | Digital Commerce

Target zet in op same day delivery met overname

2017-08-15
25081410
  • 1:29

Target koopt een Amerikaans softwarebedrijf dat gespecialiseerd is in lokale en same day bezorging. Met de overname zet Target een stap vooruit in de verhevigde concurrentiestrijd tussen retailers in de Verenigde Staten, aangevoerd door Amazon.

Het softwarebedrijf, Grand Junction, levert bestellingen van de discounter al dezelfde dag af voor zijn locatie in Manhattan. Nu Grand Junction volledig onder Targets vleugels valt, wil de retailer die service zo gauw mogelijk opschalen. 'Speed matters', zegt logistiek directeur Arthur Valdez tegen Bloomberg.

Strijd om online klant

Target staat momenteel op de twintigste plek in de Internet Retailer 2017 en zag zijn online omzet het afgelopen kwartaal met 22 procent groeien. Vergeleken met bijvoorbeeld Walmart, dat in diezelfde periode 63 procent meer online verdiende, heeft de discounter nog stappen te zetten. In de Verenigde Staten woedt een prijzenoorlog; Amazon en Walmart steken elkaar om beurten de loef af met nieuwe aanbiedingen op bezorggebied, zoals de verlaging van besteldrempels voor gratis bezorging of afhaalkorting. De succesvolle matrassenverkoper Casper sloeg enkele maanden geleden de handen ineen met Target, dat de matrassen sindsdien in zijn webwinkel verkoopt.

Nadruk op afhalen

 Hoewel Target zich met de nieuwe overname richt op versnelling van zijn bezorgdiensten, werd in het verleden vooral ingezet op het trekken van online shoppers naar zijn filialen. De discounter trok halverwege 2016 de stekker uit zijn curbside bezorgprogramma en zag datzelfde jaar een grote stijging van het aantal klanten dat online orders in de winkel kwam ophalen. Het was dan ook geen verrassing dat Target zijn fysieke winkels tijdens de afgelopen feestdagen inzette om de online verkoop te ondersteunen: 55 procent van hen verzond zelf bestellingen en tachtig filialen kregen een afhaalbalie.