Post moet in de toekomst worden meegenomen in andere logistieke ketens, schrijft minister Kamp aan de Tweede Kamer. Hij doelt daarmee op bezorgers van onder andere pakketten, bezorgers, en pizza’s. Een hervorming van de postmarkt is essentieel.
Het aantal stuks brievenbuspost - inclusief kleine pakjes van webwinkels - daalde tussen 2011 en 2016 met 35 procent naar 2,9 miljard items. Het aantal verstuurde pakketten steeg met 81 procent. De postmarkt is nu op een punt gekomen dat een verhoging van de postzegelprijs niet meer afdoende is, zo blijkt uit het onderzoek van het ministerie van Economische Zaken.
Keuzes maken
Een versobering van de Europese regelgeving rond postbezorging lijkt ook moeilijk. Die zegt dat post vijf dagen per week bezorgd moet worden bij Nederlanders. ‘Er moeten fundamentele keuzes gemaakt worden om de postbezorging in de toekomst betaalbaar en beschikbaar te laten zijn’, aldus Kamp.
Samenwerking op last mile
Hij pleit voor meer samenwerking tussen verschillende bedrijven die te maken hebben met de last mile van producten of pakketten. Zo kan de post in de toekomst wellicht meegaan met pizzakoeriers, is het idee.
Sandd wil universele postdienstverlening
Kamp wil de komende tijd om tafel met postbedrijven als PostNL en Sandd en andere belanghebbenden om te discussiëren over de hervorming. Sandd grijpt deze mogelijkheid aan om zelf aan het roer te komen van de universele postdienstverlening (UPD), die PostNL nu uitvoert. ‘De postzegelprijs kan veel lager’, opende het bedrijf vorige week de aanval.
Natuurlijk kan de post met anderen worden meegegeven en omgekeerd kan de post ook voor derden bezorgen, dat doen ze immers al alleen heet dat pakketpost. Ik kan er niet bij dat men met deze nog steeds grote aantallen geen rendabele bezorging kan neerzetten. Postzegels worden steeds duurder en ook de gewichtsgroep van 5 zegels is stilletjes afgeschaft. De pakketbezorging is kennelijk wel winstgevend, dus waarom de brievenbuspost voor gelijke adressen dan niet met deze bezorgers meegegeven? En 5 dagen per week bezorgen is eigenlijk niet nodig. Mag van mij best om de dag. Staat kennelijk ergens in Europese regels, maar staat daar dan ook dat PostNL dat die 5 dagen moet doen? Vast niet, dus geef de markt maar echt vrij en stel kwaliteitseisen, zoals brievenbuspost binnen 2 dagen bezorgd en pakketpost bijv. max 3. Wees creatief en denk eens buiten de spreekwoordelijke postdoos.
Als het aantal bezorgdagen wordt verlaagd, dan zal het postvolume daardoor nog verder dalen. Het lijkt mij beter om eerst naar andere kostenbesparingen te kijken, zoals minder brievenbussen of de weinig gebruikte brievenbussen minder vaak legen. Bij de PostNL servicepunten kan het ook efficiënter. Ik zie het regelmatig gebeuren dat iemand een poststuk met 1 of 2 postzegels bij het servicepunt laat frankeren. Dat kan je ook thuis doen.